Jysk med britiske trængsler

Den danske sengetøjskoncern har svært ved at få fart i det britiske marked, men forventer at billigere husleje kan vende udviklingen.

Mens Jysk-koncernen tjener masser af penge på at sælge dyner, sengetøj og møbler i forskellige lande, ser det straks sværere ud i enkelte af markederne. Den danske koncerns indtog i Holland og Storbritannien er nemlig fortsat præget af underskud.

Jysk valgte i 2008 at etablere sig på det britiske marked med fire butikker. I 2009/10 har aktiviteterne der dog samlet givet et underskud på ca. 16 mio. kr. mod 24 mio. året før. Og trods en ekspansiv strategi i koncernen om fortsat at åbne nye butikker, er det ikke lykkedes for datterselskabet Jysk UK gennem det seneste regnskabsår.

»Der er tegn på, at de urealistiske, høje huslejepriser i England og det øvrige britiske marked falder. Faktisk er det lige nu muligt at få lejemål på rette placeringer til en husleje, som er det halve af niveuaet, da vi gik ind,« fortæller Jysk-bestyrelsesformand og ejer Lars Larsen.

Han påpeger, at Jysk derfor forventer, at der kan udvides med flere butikker. Jysk har i november åbnet endnu en butik i England. Lars Larsen understreger, at han trods tallene det seneste år er optimistisk i forhold til udviklingen i netop Storbritannien.

Klar til at slå til

..

BRANCHENYT
Læs også