Nye markeder driver væksten

Mange fonde får indirekte del i den positive udvikling fra de nye markeder. Flere vestlige selskaber henter nemlig en stadig større omsætning på disse markeder.

Der er gode nyheder til dem, der er interesseret i at udnytte væksten fra de nye markeder, for du har sikkert allerede en større eksponering, end du tror. Det kan man i hvert fald fristes til at tro, hvis man ser på, hvor selskaberne sælger deres produkter, og ikke bare på hvor de er domicileret eller handles på børsen.

De traditionelle internationale og globale aktiefonde har typisk kun få investeringer i de nye markeder.

Den gennemsnitlige globale aktiefond ligger med en eksponering til udviklingslandene på 8 pct. eller mindre.

På grund af de relativt små investeringer i disse lande i traditionelle aktiefonde, har den gængse opfattelse været, at investorerne bør købe en fond med fokus på de nye markeder, når der ønskes en vis eksponering til dette segment.

Denne holdning er tæt forbundet med det, at et selskabs aktie normalt følger udviklingen på hjemmemarkedet, uanfægtet af hvor selskabet gør sine forretninger. Den antagelse har vist sig at holde stik, i hvert fald på den korte bane, hvor de nye markeder bevægede sig i flok under korrektionerne.

Udsyn og horisont

..

BRANCHENYT
Læs også