Kampen om pilleforbrugeren

Det ser ud til, at medicinindustrien snart får lov at henvende sig direkte til forbrugerne om medicin. I forvejen frygter mange kritikere, at der bliver solgt alt for megen unødvendig medicin mod sygdomme, der ikke burde kaldes en sygdom.

Forbrugeren elsker at dyrke sig selv og perfektionere både kroppen, udseendet og psyken. Man finder sig ikke længere i skavanker og skønhedsfejl.

Samtidig vil medicinindustrien gerne sælge sin medicin og i så direkte kontakt med forbrugerne som muligt.

Det ligner et lykkeligt ægteskab, men det ender i et skadeligt merforbrug af lægemidler.

Det frygter flere eksperter, som af samme grund ikke bryder sig om de tendenser, der er i øjeblikket. Mange var af samme grund samlet i Holland i oktober til en stor konference om medicinforbrug og reklamer, "Selling sickness" eller salg af sygdomme. Overskriften kunne også have været: "If you can't sell the pill, sell the ill". Hvis du ikke kan sælge pillen, så sælg sygdommen.

»I EU er man i gang med at ændre reglerne for medicinindustriens direkte information til patienterne om medicin - noget, der har været forbudt hidtil. Det er en bevægelse, som jeg er bekymret for, for jeg mener ikke, at det er dem med kommercielle interesse i at sælge medicin, der skal informere om medicin og sygdomme,« siger Steffen Thirstrup, direktør for Institut for Farmakoterapi under Lægemiddelstyrelsen.

Han var med til konferencen i Amsterdam.

Nyt regelsæt

..

BRANCHENYT
Læs også