Gmail-offer føler sig tvunget til tavshed

Direktøren, som manglede Gmail i 12 dage, føler sig presset til tavshed af Google.

Den administrerende direktør Jens Hørup, som i 12 dage var udelukket fra sin professionelle Gmail hos it-virksomheden Amplex, har underskrevet en tavshedserklæring fra Google.
 
Det har Jens Hørup gjort for at kunne få svar på, hvad han i fremtiden kan gøre for at undgå at havne i en lignende situation hos Google, forklarer han.
 
"Google mailede tilbage med beskeden om, at for at jeg kunne få svar på de her ting, så var jeg nødt til at underskrive en NDA (non-disclosure agreement, red.)," siger Jens Hørup.  
 
Skrev under for at få svar
"Det er jeg jo et eller andet sted nødt til, hvis jeg vil videre. Mit alternativ er at skulle bruge flere mandemåneders ressourcer på at flytte alt væk, fordi vi har så meget hos Google," siger Jens Hørup.
  
Derfor skrev han mandag aften under på en tavshedserklæring fra Google. Han fortæller, at NDA'en indebærer, at han ikke må sige noget videre om de svar, han får på de fire spørgsmål til Google, som han har stillet firmaet efter 12 dage uden adgang til sin betalte e-mail konto.

"For mig er det vigtigt at komme videre med det her," siger Jens Hørup, der fortæller, at underskriften foregik elektronisk.

Overvejet nøje
Direktøren har tænkt meget over, om han skulle skrive under. Når han valgte at gøre det, er det for at få de svar, som er det nødvendige beslutningsgrundlag for at afgøre, om firmaet skal flytte sine it-services væk fra Google eller blive.
 
"For mig er det vigtigt at sikre, at jeg ikke kommer i den samme situation igen. Teoretisk set kan jeg jo komme i samme situation om fem minutter," siger han.  
 
"Derfor er det vigtigt for mig at vide, hvad jeg kan gøre. Men det kan jeg jo først vide, når jeg har et ordentligt beslutningsgrundlag, nemlig om Google vil give mig nogle værktøjer, som gør, at jeg ikke kommer i denne situation igen," siger Jens Hørup.  
 
Kan man sige, at Google har købt dig til tavshed?

"Nej, for de har ikke betalt mig. De har heller ikke tvunget mig. Jeg kunne jo bare sige nej," siger Jens Hørup.  
 
Havde du noget valg?

"Ja, jeg havde jo valget at sige nej. Men hvis jeg vil fortsætte med Google, så føler jeg mig tvunget til det her," siger han og fortsætter: "Vi har bundet os mere og mere ind i det her i løbet af årene. Så for mig vil det være omkostningstungt at skifte væk. Det bedste for mig vil være, at kunne køre videre, men på en måde hvor jeg også føler mig sikker," siger Jens Hørup.
 
Han fortæller, at der naturligvis altid er mulighed for fejl. Men han finder det vigtigt at vide hvor lang tid, der vil gå, før han får eventuelle problemer løst.
 
"Det er her, at jeg har måttet underskrive en NDA for at kunne vide, om jeg kan komme videre," siger Jens Hørup.
 
Som tidligere beskrevet skiftede firmaet for et par år siden de evige Exchange-opdateringer ud med den professionelle version af Googles tjenester. En løsning, som alle har været glade for, lige indtil den 12 dage lange periode med mail-problemer. 
 
Stil spørgsmål før Google-outsourcing
Derfor har direktøren et råd til andre, som overvejer at outsource virksomhedens it-løsninger til Google: 
 
"Få fra starten talt med Google om, at man har kendskab til, at denne situation kan opstå, og hvad man kan gøre for at man ikke kommer i den - og hurtig komme ud af den. Så må man ud fra den information vurdere, hvad den vil garantere og ikke vil garantere. Men man skal i al fald være vidende om, at det her kan ske," siger Jens Hørup.  
 
Jens Hørup fortæller, at han ikke ved, om det er almindelig standardprocedure at skulle underskrive en NDA hos Google for at få besvaret spørgsmål. Men han vurderer, at det må skyldes, at han har haft kontakt til pressen. Ifølge Direktøren har Google i al fald aldrig nævnt en NDA tidligere.  
 
Google undersøger sagen
Computerworld har gennem Googles danske PR-bureau spurgt Jesper Ritsmer Stormholt, chef for Google Enterprises i Norden, hvorfor det er nødvendigt at underskrive en tavshedserklæring for at få svar på spørgsmål.
 
Google Enterprise er imidlertid endnu ikke vendt tilbage med et svar på dette spørgsmål. Men i en kort kommentar siger Google-chefen at "servicen blev genoprettet for Amplex i sidste uge, og vi er i gang med at undersøge hændelsen."

BRANCHENYT
Læs også