Dansk avis sender Wikileaks ind i Amazon-varmen

Wikileaks er tilbage på Amazon-servere takket være en landsækkende dansk avis, som tilfældigvis kom forbi Amazons cloudcenter med et Wikileaks-spejl under armen.

colourbox.com

Amazons verdensberømte web-boghandel er i weekenden blevet lagt ned af af et DoS-angreb (denial-of-service) som følge af selskabets afvisende attitude mod sladrehankssitet Wikileaks.
 
Amazon var det første selskab til at vende Wikileaks ryggen - måske/måske ikke efter pres fra vestlige regeringer - men nu er Wikileaks tilbage i varmen på Amazon-servere.
 
Det skyldes, at dagbladet Politiken har valgt at spejle web-whistleblower-sitet på sin egen hjemmeside.
 
Til det formål har Politiken købt serverplads i Amazons cloudcenter, hvor Wikileaks blev smidt ud fra for mindre end to uger siden. 

"Vores valg af Amazon er tilfældigt, selv om jeg da godt kan se, at det er lidt pudsigt," bedyrer Per Palmkvist Knudsen, der er it-direktør hos mediekoncernen JP/Politikens Hus. 

"Der ligger ikke noget politisk motiv eller hævnaktion bag, at vores Wikileaks-spejling kører på Amazons servere," fortsætter han. 
 

Prøver sig frem i skyen

..

BRANCHENYT
Læs også