5-stjernede hospitaler

Helbred: Hospitaler markedsføres internationalt som eksklusive luksushoteller, og behandlinger sælges via agenturer og massiv eksponering på nettet. Health Tourism er blevet en milliardforretning.

Skal man nu vælge præsidentsuiten, et Deluxe Room eller bare en standardseng?

Og hvordan med priserne på alle de mange ydelser, der tilbydes, når man nu surfer på internettet og skal forsøge at finde passende datoer og afrejsetider?

Der er fotos af lægerne og tilbud i lavsæsonen: Bestil nu, og få de bedste priser!

Det gode gamle sygehus er ikke, hvad det har været.

Og slet ikke hvis man bevæger sig ind på den boomende sektor, der defineres som Medical Tourism eller Health Tourism. Begrebet dækker bredt. Det kan handle om alt fra større bryster, ansigtsløftninger og tunge øjenlåg til hjertetransplantationer og avancerede kræftbehandlinger.

På det kosmotologiske felt har der altid været et vist diskret snit af luksus over behandlingsstederne. Hvem ønsker at forbinde sin nye barm eller nye høje kindben med faciliteter til helbredelse af bylder og pest. Men nu står også internationalt fokuserede hospitaler midt i en proces med at ændre image og operationel form. Hospitaler lanceres som hoteller og fungerer på mange måder som sådan.

De bliver markedsført i fremmede lande via agenter og agenturer. De bliver lagt ind i pakkerejser og løsninger. Man bestiller og tjekker ind som på et hotel. Man vælger sin mad fra et menukort og kan tjekke priserne på værelser, behandlinger og operationer på nettet. Der er både 3-, 4- og 5-stjernede hospitaler - og stjernerne svarer til priser, service og faciliteter.

Man kan selv vælge i forhold til pengepung og temperament!

En af Indiens førende kæder, Apollo Hospitals, tilbyder at fjerne sorte rande under øjnene for 18.000 kr. En kemo-terapi kategori A koster 70.000 kr. Præsidentsuiten koster 4.000 kr. Deluxe rummet 1.000 kr. og standardværelset med flere senge 250 kr.

Ikke bare konceptet ændrer sig. Det samme gør udbredelse og fokus.

Tidligere lå ekspertisen i USA og England - eller måske Vesten generelt.

Nu buldrer de asiatiske lande ind på markedet. Globalt siger cirka 50 nationer, at de satser på Medical Tourism. For mange er det mere ønsketænkning end realiteter. Men lande som Kina, Taiwan, Malaysia, Thailand og Singapore har bidt sig fast, og den helt store nye spiller er Indien.

Det er et kommercielt verdensmarked, der med en løs lommeregner har en værdi af 500 milliarder kroner. Den børsnoterede Apollo kæde er en af de førende. Typisk for branchen med kontorer, agenter og datter-hospitaler i Afrika, Sydasien og Mellemøsten som led i en ekspansiv strategi. Selskabet er som de fleste andre stærkt profitabelt og opererer på et marked, der vækster, uanset om der er krise eller ej.

I Indien støttes sektoren af regeringen, der har beregnet, at en almindelig turist i gennemsnit lægger cirka 18.000 kr. pr. besøg - medicinske turister cirka 40.000 kr. Staten støtter markedsføringen i udlandet, og med en årlig vækst på 30 pct. frem mod 2015 betragtes Medical Tourism som Indiens næste internationale vækstindustri efter it-sektoren.

Markedsføringen sker under overskriften "Første verdens behandling til tredje verdens priser", og netop prisen er et afgørende konkurrence-parameter. Produkterne koster mellem en tredjedel og en tiendedel af tilsvarende produkter på tilgængelige vestlige hospitaler.

Prisen kan selvfølgelig være lige meget, hvis ikke produktet er i orden. Men en af de underliggende platforme er netop, at et land som Indien uddanner læger i stride strømme, samtidig med at der udvikles ny it-teknologi, ny medicin og kopiprodukter, der som minimum kan lige så meget som de kendte. Der er over 3.300 hospitaler i landet, og hvert år sendes 30.000 nye læger ud fra de indiske universiteter.

Det handler ikke kun om indtægterne fra turisterne men også om at kunne tilbyde sin befolkning et optimalt sundhedstilbud gennem udviklingen af specialister og opbygningen af special-hospitaler med kritisk masse nok til at kunne blive førende på ganske snævre felter.

Det er kun fire år siden, at lobby-organisationen Medical Tourism Organization blev stiftet.

Når den holder sin fjerde kongres i Chicago senere på året, vil der være over 1.000 delegerede.

Medical Tourism er kommet for at blive.

Læs også