Leasing af biler i bakgear

Den lyse fremtid for privatleasing af biler er ved at krakelere.

I et af landets mest succesfuld leasingfirmaer, Finans Nord, der ejes af Spar Nord, understreger direktør Peter Lorentzen, at prisforskellen på at købe og lease har afgørende betydning. Arkivillustration PR Foto Fiat

Nye tal for markedsandelen for det nye satsningsområde i forhold til salget af nye personbiler viser, at privatleasede biler udgjorde 4,1 pct. af markedet i 2010 mod 4,8 pct. i 2009.

Det er en klar tilbagegang, som bekræftes af direktør for Danske Banks leasingselskab og formand for brancheorganisationen Finans og Leasing Henrik Bech-Hansen.

»Vi så en stor stigning i privatleasing i 2009, fordi en række bilimportører var interesserede i at få tømt deres lagre af biler. Det betød attraktive tilbud til forbrugerne, men i dag er de lagre væk, og bilerne leases ud til mere almindelige priser,« siger Henrik Bech-Hansen, der tilføjer, at bilforhandlernes succes med at sende demo-biler fra biludstillinger ud til kunderne også spiller en rolle.

Chefanalytiker Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk, peger på danskernes store lyst til at købe små biler som en tredje årsag. For netop minibilerne dominerede bilmarkedet i 2010 i hidtil uset grad på grund af finanskrise og de øgede brændstofpriser, og de små biler er ikke så attraktive at privatlease.

Mindre rabatter

..

BRANCHENYT
Læs også