Ny portal skal hjælpe bilkøbere

En ny portal med salg af fabriksnye biler gør det muligt for bilkøbere at sammenligne forhandlernes tilbud på det svært gennemskuelige marked.

Der er titusindvis af kroner at spare på langt de fleste nye biler i forhold til deres officielle listepris. Det er efterhånden velkendt, at en bilkøber med gode forhandlingsevner og mod på at køre landet rundt til forskellige forhandlere kan få den nye bil med endog meget store rabatter. Mindre ihærdige bilkøbere risikerer kun at få måtterne i bunden af bilen i rabat og derved i praksis betale overpris.

Men nu bliver bilkøbet en smule mere gennemskueligt for især den sidstnævnte gruppe. Det er landets største brugtbilportal, Bilbasen.dk, som nu lancerer en portal for salg af fabriksnye biler. Her er ambitionen, at forhandlerne skal promovere netop deres nybilstilbud, hvorved man på kort tid kan få overblik over alternativet til at betale fuld pris på den nye bil.

»Det giver bilkøberen to fordele: At man hurtigt kan finde en god handel, hvis f.eks. en ny bil har stået på lager, og forhandleren ønsker den omsat nu. Desuden er det et godt redskab, hvis ens bil er blevet totalskadet eller stjålet, så kan man finde en ny model med det samme og behøver ikke at vente, efter at den er bestilt hos forhandleren,« siger produktchef hos Bilbasen Kasper Balle.

I dag ligger der omkring 1.200 biler på portalen, men det er målet at komme op på mellem 10-15.000 biler. I forvejen ligger de enkelte nye bilmodeller med udstyr og motor med listepris på hjemmesiden. Det gør det rimeligt overskueligt at sammenligne med udbuddet af alternative nybilstilbud.

En markedsplads


»Antallet af tilbud kommer naturligvis an på, hvor populær bilen er. Men det er ikke urealistisk med 10-20 tilbud på hver enkelt bilmodel. Det skal helst blive til en markedsplads for nye biler,« siger Casper Balle.

Hos FDM er bilekspert Karsten Lemche umiddelbart positiv over for konceptet.

»Det gode er, at man kan få en større åbenhed om bilpriser på et marked, der kan virke uoverskueligt for almindelige bilkøbere. Vi ved, at bilforhandlere giver betydelige rabatter på nye biler. I den situation kan portalen hjælpe de bilkøbere, som er dårlige til at forhandle, og som ellers vil købe bilen for dyrt. Men jeg tror ikke, at de allerbedste rabatter, som nogle opnår, kommer frem på hjemmesiden.«

Karsten Lemche tager dog forbehold for, at portalen endnu ikke har tilstrækkelig med nye biler til, at den fungerer efter hensigten. Desuden er det problematisk, at sitet bugner af demo-biler, som har kørt 1.000 km.

Kan ikke sammenlignes


»Det gode ved demo-bilerne er, at de ofte er billigere, og man kan få dem med større rabat. Men de er altså ikke direkte sammenlignelige med fabriksnye biler. Køber man dem over årsskiftet, får man f.eks. en bil, som på papiret med det samme er et år gammel. Det kan også være, at den har stået i et udstillingslokale i tre måneder.«

Karsten Lemche roser dog, at sitet også indeholder en ny funktion, hvor personer, der ikke interesserer sig for biler, kan blive guidet igennem, så de har lettere ved at vælge f.eks. en meget sikker eller økonomisk bil.

Der er dog en ting, som kan få afgørende betydning for sitets udbredelse. Det skyldes, at Bilbasen p.t. ligger i skyttegravskrig med bilforhandlerne, som mener, at portalen udnytter sin monopol-lignende stilling til at tage overpriser for annoncerne, og det er klart, at portalens succes afhænger af, om nybilsforhandlerne ønsker at medvirke.

DAF-direktør Jens Brendstrup har da netop af samme årsag ikke ønsket at kommentere denne artikel.

Læs også