Brat fald i Japans bilsalg

Efter katastrofen: Toyota har oplevet et fald på 46 pct. i marts pga. jordskælvet.

Japansk erhvervsliv var præget af stor optimisme i ugerne op til Sendai-jordskælvet.

Det viser det kvartalsvise Tankan-indeks fra den japanske centralbank, der er steget til 6 mod 5 i december 2010. Et positivt tal i Tankan-indekset betyder, at der er flere optimister end pessimister, og et indeks på 6 udtrykker stor optimisme.

Resultatet harmonerer dårligt med stemningen efter jordskælvet, og centralbanken i Tokyo måtte da også fredag meddele, at der allerede på mandag kommer et revideret Tankan-indeks.

Det skete med henvisning til, at 72 pct. af svarene var indløbet, før jordskælvet og tsunamien ramte den 11. marts. Derfor vil centralbanken i løbet af weekenden foretage et supplerende rundspørge for på mandag at kunne give et mere præcist billede af, hvordan erhvervslivets forventninger har ændret sig i lyset af naturkatastrofen.

Økonomer i Japan hæfter sig dog ved, at erhvervslivets optimisme umiddelbart før jordskælvet giver grund til at tro på en vilje til at genrejse landet efter den lammende naturkatastrofe.

Bilindustrien i Japan var blandt optimisterne op til jordskælvet, men har siden været blandt de hårdest ramte industrigrene.

I marts oplevede de japanske bilproducenter et fald i salget af biler, lastbiler og busser på 37 pct. til 279.389. Toyota, der er verdens største bilproducent, oplevede på hjemmemarkedet et dyk i salget på hele 46 pct. til 110.667. I tallet indgår ikke luksusdivisionen Lexus. Der er tale om det største registrerede dyk i bilsalget, siden den japanske bilindustri i marts 1968 indførte de månedlige salgsstatistikker.

Bilsalget i Japan ventes at forblive underdrejet i de kommende måneder, indtil japanerne får overskud til at interessere sig mere for fremtiden end den aktuelle situation.

Mærkbare konsekvenser


..

Læs også