Norwegian i strid med sine piloter

Norske piloter er utilfredse med, at Norwegian lejer piloter i firma fra Estland til lavere løn end de fastansatte. Ledelsen er uforstående.

Det norske lavprisselskab Norwegian er på kollisionskurs med en stor del af selskabets piloter.

De er utilfredse med, at ledelsen på en ny base i Finland lejer piloter hos et vikarbureau i Estland, der kan flyve til væsentligt lavere lønninger og dårligere betingelser end både norske og finske medarbejdere ved rorpinden i cockpittet.

Norwegian afviser, at man gør noget forkert. Selskabet fremhæver, at brugen af lejede piloter er nødvendig for at være fleksibel og spare omkostninger i en opstatsfase, hvor det er usikkert, om flyvningerne til Finland kan blive en fornuftig forretning.

»Vi gør det, fordi vi kan flyve billigere, men det giver os også fleksibilitet i en opstart,« siger kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

De norske piloterS fagforening nægtede i første omgang at træne de indlejede piloter, før de skulle i luften. Men efter pres fra Norwegian deltager de nu modvilligt i oplæringen af de nye piloter.

Det halve i løn


Ifølge norske medier får piloterne fra det estiske selskab Arpi Aviation en grundløn på 348.000 norske kr. samt en timeløn på 290 norske kr. afhængig af, hvor meget de flyver.

En kaptajn kan på de vilkår tjene omkring 600.000 norske kr. En norsk pilot med anciennitet som en kaptajn tjener angiveligt omkring en mio. kr. Bjørn Kjos, der er topchef i Norwegian, forstår ikke postyret.

»Den løn, vi tilbyder de indlejede piloter, ligger langt over gennemsnitslønnen i Estland. Vi bryder ingen regler, hverken når det gælder mindsteløn eller noget andet,« siger Bjørn Kjos til Dn.no.

Norwegian åbnede i sidste uge en ny base i Finland, som led i selskabets ambitiøse vækststrategi. Målet er at kapre kunder på det finske marked, som selskabet har gjort det i Norge, Danmark og Sverige.

Den norske opkomling har tidligere anvendt indlejede piloter i perioder med spidsbelastning. Selskabet benyttede samme model i Polen, da man forsøgte at etablere en base her.

Den er imidlertid lukket igen, fordi økonomien var for dårlig.

Bjørn Kjos fremhæver, at det er usikkert, om manøvren i Finland vil lykkes, da både Cimber Sterling og EasyJet har forsøgt sig på det finske marked uden succes.

BRANCHENYT
Læs også