Mærsk jagter vækst på nye markeder

Ifølge formand Michael Pram Rasmussen skal APM Terminals og Maersk Line vokse i lande som Ghana og Brasilien og sikre Mærsk en førerposition.

Danmarks største virksomhed, A.P. Møller - Mærsk, vender nu for alvor blikket mod nye, spirende økonomier i jagten på at udbygge bundlinjen de kommende år. Det er især containerrederiet Maersk Line samt terminalforretningen APM Terminals, der skal være med til at sikre Mærsk en førerposition i nye økonomier, hvor Afrika og Sydamerika i fremtiden forventes at øge både deres eksport og import af varer markant.

Derfor har Mærsk bl.a. fået specialbygget 38 containerskibe til at servicere de to voksende regioner, hvoraf de første tages i drift om ganske kort tid.

Afrika og Sydamerika


Samtidig har Mærsk vedtaget en femårig vækststrategi i Maersk Line i Afrika, som skal sikre, at regionen på sigt bliver en af de mest succesfulde i rederiets portefølje, ligesom man i Sydamerika herunder Brasilien går målrettet efter at udbygge sin terminalforretning, da havnebyerne her har akut mangel på kapacitet. Det slår Mærsk-formand Michael Pram Rasmussen fast i kølvandet på det lyseblå konglomerats årlige generalforsamling i Bella Center.

»Vi ved, at væksten på de modne markeder i eksempelvis USA og Europa aftager, mens der i fremtiden for alvor er noget at hente i regioner som Afrika og Sydamerika. Og her har vi en stor fordel, idet vi har været til stede i de områder i mange år og derfor kender kulturen,« siger Michael Pram Rasmussen.

Især Vestafrika og lande som Ghana og Nigeria er interessante for Mærsks succesfulde containerrederi, da den langsigtede trend i flere afrikanske lande er, at man i stigende grad forarbejder råvarer for derefter at eksportere dem, ligesom man importerer en lind strøm af udenlandske varer primært fra Asien. Havene i Afrika stiller dog nogle helt nye krav til Mærsks skibe, da her ikke er særlig dybt, hvilket er grunden til, at man har fået specialbygget en række containerskibe, som er mere flade i bunden og derfor nemmere kan betjene de afrikanske havne.

I tråd med selskabets vækstambitioner i de to verdensdele er det dog ifølge Michael Pram Rasmussen helt essentielt, at Maersk Line og APM Terminals samarbejder for dermed at udbygge deres respektive markedspositioner.

»Når vi kigger på nye områder, er det en stor fordel at være en gruppe, hvor de forskellige områder kan understøtte hinanden, så Maersk Line kan drage fordel af, at terminalforretningen har opereret i et land gennem en årrække.«

Potentielle problemer


Mærsk-direktør Nils Smedegaard Andersen har tidligere placeret de nye markeder blandt Mærsks fire fokusområder i 2011, og især på det afrikanske kontinent står Mærsk stærkt, da man både er til stede via Maersk Line samt APM Terminals og har været det gennem en årrække. En af de store knaster i forhold til lande i Sydamerika er, at vejene til og fra knudepunkter som de store havne endnu ikke er fuldt udviklet, ligesom der i Afrika fortsat kan være store udfordringer i forhold til fremkommeligheden i de enkelte lande.

Michael Pram Rasmussen understreger dog, at Mærsk er fuldt ud bevidst om potentielle problemer i de nye vækstlande og samtidig er i stand til at tackle dem.

»Det er klart, at der er store udfordringer i mange af de nye vækstlande, men vi er vant til at håndtere den slags. Vi er en global koncern og kender derfor alt til at manøvrere i områder, hvor der er store udfordringer i forhold til eksempelvis logistikken,« siger den tidligere forsikringsdirektør.

BRANCHENYT
Læs også