Hammeren falder i Asien

Kunsten stiger: Kineserne er ikke overraskende trukket i førertrøjen, når der gælder rekordhøje auktionspriser inden for kunst, antikviteter og mønter.

Man skal forestille sig en fontaine. Vandet flyder fra oven ned i en skål. Når den øverste skål er fuld flyder strømmen videre til den næste og den næste igen.

Nogenlunde sådan beskriver den afdøde østrigske børsspekulant Andre Kostolany pengestrømmene, når der er overflod af likviditet. Spørgsmålet er, hvor investeringerne flyder hen, når skålene fyldes og pengene siver videre i nye systemer.

En af de sikre havne er de internationale auktionsmarkeder. Når de faste udgifter er betalt, og der er overskud til at kigge lidt bredere på placering af overskydende midler, dukker auktionsmarkederne op på lystavlen. De er et sikkert barometer for investorernes likviditet. Her tre år efter kulminationen på finanskrisen og et par år efter de enorme statslige injektioner i bank og finanssektoren er der igen masser af penge i omløb. Det kan aflæses på boomende auktionsmarkeder.

Ikke overraskende er Asien med de gigantiske valutareserver helt fremme, og det kommer næppe som den store åbenbaring, at kineserne er trukket i førertrøjen inden for kunst, antikviteter og mønter. Men Asien er ikke alene. De europæiske auktionshuse står foran de traditionelle forårsklassikere i London, Paris og New York. Med Asien som en strømpil og et spejlbillede af klodens generelle tilstand kan der ventes høje priser overalt.

Netop afsluttede auktioner i Bangkok, Jakarta og Asiens førende auktionsmarked i Hongkong sendte hammerslagene i top.

På en mønt- og frimærkeauktion i Bangkok blev priserne på kinesiske mønter banket i vejret med mange hundrede pct.

Et topnummer på et sæt af 12 nyere mønter vurderet til 35.000 kr. blev solgt for 190.000 kr. I forhold til kunst og antikviteter et beskedent beløb. Men en markant understregning af tendensen: Det er ikke længere et spørgsmål om prisen.

Forrige weekends udsalg af den belgiske baron Guy Ullens kinesiske samling i Hongkong satte rekord for moderne kinesisk kunst. Zhang Xiaogangs værk, ”Forever Lasting Love” blev solgt for 55 mio. kr. - det dobbelte af vurderingen og ca. 3 mio. kr. højere end den eksisterende rekord. Der vil altid være stjerner på en auktion. De overordnede tendenser har andre markører. For eksempel at samtlige 106 værker blev solgt under skarp konkurrence fra et købestærkt publikum.

Et gryende marked er indonesisk kunst. Markedet har boomet siden slutningen af 2000-tallet.

På et årti er prisniveauet gået fra 50.000 kroners klassen til tocifrede millionbeløb for de bedste. Sidste år faldt hammeren på ca. 18 mio. kr. for den moderne indonesiske kunstner Lee Man Fongs maleri ”Bali Life” - den højeste pris nogensinde for en sydøstasiatisk kunster.

Paradoksalt nok var det finanskrisen i 2008, der satte skub i det indonesiske og mere overordnet i det sydøstasiatiske (hovedsagelige vietnamesiske) marked. Presset af de dårlige konjunkturer gik køberne efter de mere tilgængelige varer, og der lå de indonesiske kunstnere på et niveau, hvor der stadig var plads i budgetterne.

Tendenserne afspejles også i de mere specialiserede auktioner. F.eks. vinauktionerne. I årets første kvartal sås hele seks auktioner i Hongkong til priser, der gik igennem loftet. Hongkong og New York er de vigtigste markeder med Hongkong specialiseret i de absolut dyreste vine.

Prisstigningerne i Hongkong reflekterede tilsvarende stigninger i New York i sidste halvår af 2010.

De gunstige markedsvilkår kan aflæses i bundsolide og stigende kurser på de børsnoterede internationale auktionshuse som f.eks. Sotheby's. Selv om det globale opsvinget ikke skulle bide sig fast, vil det næppe få afgørende negativ betydning for auktionsmarkederne i de kommende år. Arbejdsløshed er ikke noget problem for dem, der kan betale millioner for et hammerslag. Stigende inflation kan oven i købet stimulere auktionsmarkederne, eftersom faste værdier er den bedste værn mod inflation.

I 2010 stod Asien for 16 pct. af den internationale omsætning - en fordobling på bare to år.

Auktionsmarkedet har momentum både i øst og vest, senest med rekordpriser for værker af Joseph Mallord, William Turner og Francis Bacon. Den seneste måneds boom og nye bredde i Asien vil forstærke denne udvikling.

Læs også