Flere mediefusioner i vente

En mulig sammenlægning af de østjyske bladhuse i Vejle og Horsens sparker liv i fusionsdebatten i det danske mediebillede.Denne udvikling er uundgåelig, forudser medieanalytikere.

Det danske medielandskab kan i de kommende år undergå noget af en forvandling med fusioner øverst på dagsordenen.

Seneste skud er det nyetablerede samarbejde mellem VAF Medier (Vejle Amts Folkeblad) og Horsens Folkeblad, som potentielt ender i en decideret beslutning om fusion senere på året, og den vej vil man se mange flere danske medievirksomheder bevæge sig ud ad i de kommende år.

Det forudser bl.a. Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved Copenhagen Business School.

Men selv om fusionerne i mediebranchen har ligget stille i et par år, skal man ikke anskue det som en ny tendens.

Der er mere tale om en konstant bevægelse siden begyndelsen af 1990'erne, da Frederiksborg Amts Avis og Dagbladet slog sig sammen, og i 1998 blev Nordjyske Medier til efter en fusion, mens Jyllands-Posten og Politikens Hus fusionerede i 2003, og siden har Berlingske Media familiesammenført Århus Stiftstidende, Randers Amts Avis og De Bergske Blade i Midtjyske Medier, ligesom Sjællandske Medier for et par år siden blev en realitet.

En lang fusionskæde

..

Læs også