Bossen skal sætte fut i salget

Det var lærerigt for Tue Mantoni at arbejde på gulvet i en B & O butik. Han fandt ud af, at der er meget at forbedre.

Tue Mantoni har kun siddet på topposten i B&O i seks uger.

I øjeblikket arbejder ham sammen med ledende medarbejdere og bestyrelsen på en ny strategiplan, der vil blive præsenteret i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet i august.

Den nye koncernchef har besøgt alle dele af virksomheden, og han skal først og fremmest sørge for, at koncernen vokser, efter at omsætningen er faldet mere end en tredjedel i de seneste år.

Hvornår forventer du, at væksten vender tilbage for B&O?


Det kommer til at tage et stykke tid, og vi kommer ikke til at vende rundt på en tallerken. Den tidligere ledelse har arbejdet hårdt på at vokse forretningen ved at gennemføre ændringer og justeringer. Det har ikke fungeret, for salget er stagnerende, selvom forbruget vokser i mange dele af verden og ikke mindst i vækstlandene. Bolden ligger ikke lige foran målet, så den bare skal sparkes ind. Nu er der sat en proces i gang, hvor vi skal finde de rigtige løsninger.

I vil gerne vokse i Kina, Brasilien og Indien. Jeres konkurrenter er der allerede, så hvordan skal der være plads til B&O?

Vi skal først og fremmest kende og forstå disse markeder, og derfor rejser jeg f. eks. til Kina i aften (i går. red). Andre luksusmærker buldrer derudad, og vi har ikke gjort det så godt, som vi burde. Til gengæld har vi gennem Automotive nogle partnere, som gør det virkelig godt. Vores brand bliver udbredt gennem Aston Martin, Audi og Mercedes, og det håber vi kan blive en løftestang for vores produkter.

Du har i de seneste uger blandt arbejdet i en butik hos en B&O-forhandler og været med at stille apparater op i hjemmet. Hvad lærte du af det?

Mange ting. Jeg lærte meget om produkterne, og hvordan vi servicerer og støtter vores forhandlere. Der er mange ting, vi kan gøre bedre. Det er fundamentalt, at forretningerne sælger mere og tjener flere penge, for i sidste ende er de ansigtet over for vores kunder. Hvis de sælger nok og tjener gode penge, så ansætter de dygtige folk, bruger mere på markedsføring og tager sig godt af kunderne. Så det skal vi have forbedret.

Hvordan gør man det?


Vi har sat gang i et strategiarbejde internt, der kan arbejde vores udfordringer og løsninger igennem. Når vi er færdige med det, vil vi melde ud. Det er en interessant og kompleks forretning, så det tager tid.

I har arbejdet længe med jeres nye digitale platform. Alligevel er BeoSound 5 Encore, som er det første produkt baseret på den nye teknologi, forsinket. Hvad er forklaringen?


Produktet lever op til vores forventninger. Men det skal være grundlag for en masse af vores produkter i fremtiden. Kvalitet og funktionalitet er ikke helt, hvor det skal være, og derfor vil vi bruge et par måneder mere på finpudsningen. Det er vigtigt at få en god start for de nye produkter.

Læs også