Ny B&O-chef kræver skarphed

Omsætningen af fjernsyn og lydsystemer skuffer. Flot salg af lækker lyd til dyre biler sikrer overskud i B&O efter et par år med underskud. Men koncernchef Tue Mantoni advarer om, at vækst er nødvendig.

Den nye topchef i B&O kræver større skarphed i hele organisationen, hvis det skal lykkes koncernen at øge omsætningen og komme ud af et salgsmæssigt dødvande.

Kravet kommer, efter at Struer-virksomheden, der leverer lyd og billede i luksusklassen, igen måtte se en skuffende udvikling i salget af fjernsyn og lydsystemer, som er kerneforretningen i B&O.

»Efter seks uger i chefstolen står det klart for mig, at der skal være mere skarphed og årvågenhed i organisationen. Jeg er ikke sikker på, at alle er afklaret med, hvor vigtigt det er, at kerneforretningen vokser. Vi har skåret dybt i omkostningerne, og medarbejderne har været igennem en hård periode. Så kan der være en tendens til at tænke, at vi er igennem. Sådan er virkeligheden ikke, for vi har ikke bevist over for forhandlerne og omverdenen, at vi kan vokse forretningen. Vi skal have fuldt drøn på alle cylindre,« siger Tue Mantoni.

B&O har ganske vist øget omsætningen i regnskabsårets tredje kvartal med 10 pct.

Men hele fremgangen skyldes massiv vækst indenfor forretningsområdet Automotive, der leverer lydsystemer til luksusbiler som Aston Martin, Audi og BMW. Salget af fjernsyn og lydprodukter rokker sig ikke ud af stedet.

»Isoleret er det naturligvis godt med stigende salg til bilindustrien. Men væksten skyldes udelukkende, at vi har et stærkt brand og masser af innovation i vores kerneforretning. Det er det, som automobilfabrikkerne vil være en del af. Hvis det skal fortsætte, må vi rette op på vores AV-forretning,« fastslår Tue Mantoni.

I Danmark og Storbritannien, som er to af hovedmarkederne, tabt B&O i de seneste tre måneder tabt henholdsvis 9 og 12 pct. af omsætningen i forhold til samme periode sidste år.

En del af forklaringen er eftervirkningerne efter finanskrisen og den globale økonomiske nedtur, som har skræmt forbrugerne, så de holder på pengene. Men B&O chefen erkender også, at de nye produkter ikke har givet det løft i salget, som man håbede på.

Samtidig er den danske koncern underrepræsenteret i de befolkningsrige lande, som er kommet hurtigt gennem krisen og har solid økonomisk vækst. Det er markeder som Kina, Indien og Brasilien, hvor antallet af rige mennesker og dermed potentielle købere af B&O-anlæg vokset hastigt.

»Når man sammenligner antallet af mennesker med en høj indkomst i Kina, Indien og Brasilien med vores salg i disse lande, er det klart, at vi ikke udnytter potentialet. Det skal vi have gjort noget ved, og det bliver en del af den strategi, vi præsenterer om nogle måneder,« siger Tue Mantoni.

B&O er blevet kritiseret for at have lukket for mange butikker og dermed udhule det netværk af forretninger, som er afgørende for at øge salget. Nu er det imidlertid slut med at dreje nøglen.

»I det indeværende kvartal skal vi åbne flere butikker, end vi lukker,« konstaterer Tue Mantoni.

Samtidig slår han fast, at der ikke er udsigt til vækst i regnskabsårets fjerde kvartal. Det skyldes, at perioden sidste år havde et godt salg i forbindelse med verdensmesterskaberne i fodbold, der fik mange forbrugere til at købe fjernsyn.

Desuden er lanceringen af det nye audioprodukt Beo-sound 5 Encore blevet udskudt til første kvartal i det kommende regnskabsår. Anlægget er baseret på den nye digitale platform, og der skal yderligere test til for at være helt sikker på kvaliteten.

B&O forventer i år en omsætning på 2.850 mio. kr., mens selskabet regner med et overskud på 40-50 mio. kr.

Det er en mindre opjustering i forhold til tidligere, da man blot forventede et positivt resultat.

Læs også