Alle vil have en titel

Det er blevet populært at tage sig en MBA, men ikke alle udbydere er seriøse.

»Du og jeg kunne starte en MBA-uddannelse i morgen. MBA er på ingen måde en beskyttet titel,« fortæller Leif Bergmann, direktør for Henley Nordic, som er en af de internationalt anerkendte udbydere af en Master of Business Administration (MBA) i Danmark.

Ifølge Leif Bergmann er der god grund til at se sig for, hvis man ønsker en internationalt godkendt MBA.

Et ureguleret marked har det med at tiltrække også de mere kuriøse udbydere, advarer han.

Han inddeler MBA-uddannelserne i fire kategorier. I bunden findes den type MBA'er, som kan erhverves for få hundrede dollars, og som enhver med en printer kan få fat i på et øjeblik. På papiret ser den måske flot ud. Men der ligger ikke én reel studietime bag de fine ord, siger han.

Henley Business School var først med lanceringen af en MBA-uddannelse i Danmark.

Det var i 1986.

Dengang optog man bare fire. I år er tallet 120, og interessen for at tage en MBA er vokset og vokset siden midt i 1990'erne.

Det samme er antallet af bøger og kurser, som lukrerer på det eksklusive MBA-brand.

Hvad mener du om, at MBA-titlen bliver brugt til mange formål? F.eks. har der netop været afholdt et arrangement i København under navnet ”MBA på en dag”. Det kostede 7.700 kr. at deltage.

»Det er en god forretning, må man nok indrømme. Jeg kan kun trække på smilebåndet og skuldrene af den slags. Jeg har stor tillid til danskernes mentale kapacitet. Jeg tror, de fleste kan forstå, at når man normalt skal bruge 1.800 studietimer på at tage en MBA, kan det nok ikke gøres på en dag.«

Der findes en bog med titlen ”MBA på syv timer”. En anden hedder ”MBA på 12 timer” og en tredje ”MBA på en uge”, fortæller han.

»Er man parat til at betale X tusinde kroner for sådan et kursus, så for min skyld ingen alarm. Det må folk selv om. Det næste bliver vel et tilbud om at blive atomfysiker, læge eller psykolog på en dag.«

Selv om et ureguleret marked giver plads til også mindre seriøse udbydere, ser han det ikke som et alvorligt problem.

»Man kan sige meget om beskyttelse og monopoler, men jeg synes, det er udmærket, at der er konkurrence på feltet, og at der er tilbud, som passer til de mange forskellige ønsker, folk har. Problemet er, hvis folk springer til og køber et eller andet, som, de tror eller bliver bildt ind, er en anerkendt MBA, og det ikke er tilfældet.«

Læs også