MBA for fattigrøve

Hvor meget viden kan man proppe ind i hovedet på en dag? Danske erhvervsfolk var på speeddating med 27 business-guruer i Tivoli.

MBA på en dag” lyder den æggende overskrift på et seminar for erhvervsfolk, som har for travlt eller er for fattige til at betale flere hundrede tusinde kroner, som en ægte MBA koster.

Forleden tiltrak begivenheden i et regnvådt Tivoli i København omkring 150 personer. Prisen var 7.700 kr. plus moms per hoved.

I Lumbye Salen optrådte direktør Michael Lindberg fra firmaet Lindberg International foran storskærmen, hvor den ene guru efter den anden blev præsenteret på stillbilleder til lyden af rockmusik. Lindberg har importeret konceptet fra Holland, hvor firmaet bag ”MBA på en dag” reklamerer med, at flere end 10.000 hollændere har deltaget.

De var der alle sammen.

Stephen Covey, Philip Kotler, Michael Porter. Henry Mintzberg og 23 andre business-guruer. På syv timer blev de største management-teorier fyret af i et hæsblæsende tempo, så man fik svært ved at skelne dem fra hinanden.

Ifølge Lindberg er konceptet ment som et effektivt og komprimeret ledelsesseminar, der indeholder de samme elementer som en rigtig MBA.

Men man kan selvfølgelig ikke sammenligne det med den ægte vare, indrømmer han.

»Vi kommer ikke helt til bunds i tingene, som man gør på en uddannelse, der tager flere år. Når man vil nå meget på kort tid, kræver det et højt tempo. Men overfladisk er det ikke. Der er substans i,« mener Michael Lindberg.

Lidt for enhver sag

..

Læs også