Tidens udfordring: Klimaet

Iværksætter: Omlægningen af vores samfund til større bæredygtighed udgør en af de største forretningsmuligheder i vor tid, mener superiværksætter Richard Branson.

At finde en ny og bedre løsning på et hverdagsproblem er målet for mange visionære iværksættere. Men langt de fleste af de opfindsomme forslag, som jeg dagligt modtager fra idealistiske forretningsledere, der håber på at kunne løse nogle af samfundets største problemer med f.eks. klimaforandringer og miljøbeskyttelse, kræver massive investeringer med års forskning og udvikling, før de kan lanceres. Hvordan kan sådanne foretagender finansieres, når de fleste af dem ikke kommer til at generere indtægter lige med det første?

I de seneste århundreder har flere regeringer uddelt præmier for at opmuntre folk til at løse de vigtigste af deres tids tekniske problemer. Mit favoriteksempel er Longitude-prisen på 20.000 pund (ca. 170.000 kr.), der blev etableret af den britiske regering i 1714 med henblik på at få videnskabsmænd til at finde løsninger, så skibe mere præcist kunne bestemme deres position øst eller vest for et givent punkt på globussen. I løbet af de næste 50 år modtog flere end ti opfindere Longitude-penge for deres bidrag til løsningen. Den store vinder blev John Harrison, der opfandt kronometeret.

I dag er de fleste af vores udfordringer så komplicerede, at de kræver en enorm indsats samt enorme investeringer i tid og penge. Ansari Space X-prisen på 10 mio. dollars (ca. 52 mio. kr.), der er verdens største pris nogen sinde, blev i 2004 vundet af Scaled Composites under ledelse af Burt Rutan, for at have bygget og opsendt SpaceShipOne - et fartøj, som kan transportere passagerer 100 km over jordens overflade to gange på to uger. De hold, der jagtede prisen på 10 mio. dollars, brugte tilsammen mere end 100. mio. dollars. I sidste ende blev prisen katalysator for etableringen af den kommercielle rumfartssektor. Jeg var selv så imponeret over bedriften, at Virgin Group startede Virgin Galactic op, hvis mål var rumturisme, og lavede en aftale med Scaled Composites om at bygge et affyringssystem og et rumskib til vores foretagende. På den måde blev et prisvindende koncept brugt til et kommercielt foretagende. Virgin Galactic og andre virksomheder blev en del af rumkapløbet, som hidtil kun havde omfattet statslige organer.

Klimaforandringer kan potentielt ødelægge økosystemer og påvirke milliarder af liv. Det er erhvervssektorens ansvar at bidrage med løsninger, fordi den historisk set har været med til at skabe problemet.

Derfor lancerede Virgin-gruppen i 2007 Virgin Earth Challenge for at fremme udviklingen af teknologier, som fjerner drivhusgasser - og særligt CO2 - fra atmosfæren. Vinderen af prisen skal præsentere et sikkert, skalerbart og kommercielt levedygtigt design, der desuden skal kunne reducere menneskeligt skabte gasser i atmosfæren med 1 mia. tons pr. år. For at sætte dette tal i perspektiv, så udledes der årligt ca. 8 mia. tons CO2, som følge af menneskelige aktiviteter.

Vi har modtaget mere end 2.500 bidrag fra hele verden, der omfatter alt fra overdrevet optimistiske forretningsplaner til forslag fra ansete forskere, der udfører test af teknologier til lagring af CO2. Det er ikke særlig sandsynligt, at disse bidrag bliver kommercielt levedygtige lige med det første. Der er stadig meget arbejde, som skal gøres, hvis vi skal kunne udvikle bæredygtige forretninger inden for dette område. Som en forsker sagde til vores Earth Challenge Team, så kan alle investeringer, der er foretaget i opsamling og lagring af CO2 indtil nu, nok næppe matche præmien på 25 mio. dollars.

Når det er sagt, så er målet om at reducere CO2-udslippet i atmosfæren med 1 mia. tons årligt ambitiøst, men langt fra umuligt, hvis vi kigger på de mange kraftværker, fabrikker, biler, kreaturer, fly osv., der alle lukker CO2 ud i atmosfæren. Listen er lang. Hele vores samfund skal ændres radikalt, hvis det daglige CO2-udslip skal reduceres. Virgins egne virksomheder kigger indad og er begyndt at undersøge, hvad de selv kan gøre for at reducere og genanvende.

Vores pris vil kun være effektiv, hvis den er en del af et større støttesystem, som kan omsætte ideerne inden for udviklingen af dette område til funktionsdygtig virksomhed. Vi har foretaget en stor investering via Virgin Green Fund, der skal støtte banebrydende virksomheder, der arbejder med biobrændstoffer, solenergi og energibesparende teknologier. Vi har også givet finansiel støtte til Carbon War Room, en organisation der fremhæver måder, hvorpå virksomheder kan involvere sig i kampen mod drivhusgasser og opmuntre investorer til at støtte grønne, rene teknologier.

Den kommende forvandling af vores samfund udgør en af de største forretningsmuligheder i de næste 100 år. Dette kommer til at kræve tålmodighed og udholdenhed. At kunne forudsige, hvad der kommer til at ske derefter og tage højde for det, samt at udnytte det, der ligger lige for fødderne af dig, er også nødvendigt. Prisen, som vi uddeler, og vores indsats inden for dette område er en del af vores strategi for fremtiden.

Hvad er din?

BRANCHENYT
Læs også