Lavpris kaprer kunder

Discountoperatørerne i luften vokser fortsat mere end de nationale flyselskaber. Men forspringet i vækst skrumper.

Lavprisoperatørerne i luftfarten fortsætter med at kapre markedsandele fra de nationale flyselskaber. Luftens discountvirksomheder havde i 2010 en højere vækst end de nationale selskaber. Dermed er lavprisselskaberne kommet bedre igennem krisen end branchens traditionelle operatører.

Ifølge lavprisselskabernes organisation, ELFAA, havde medlemmerne i 2010 en vækst i passagertallene på 6,1 pct. I samme periode havde de større europæiske flyselskaber i organisationen Association of European Airlines, AEA, en stigning i antallet af passagerer på 2,7 pct.

»De stærke tal viser, at lavprisselskaberne er på vej til at blive dominerende inden for den europæiske rutetrafik,« siger John Hanlon, generalsekretær i ELFAA.

Han tilføjer, at fremgangen sker på et tidspunkt, da mange regeringer deler penge ud for at støtte selskaber med faldende passagertal.

Fyldte lavprisfly


Væksten sker ikke mindst i Skandinavien, hvor Norwegian de seneste år har øget trafikken med mellem 15 og 20 pct. Dermed er det norske lavprisselskab en af de store operatører i Europa med den største vækst.

Samtidig er lavprisselskaberne markant bedre til at fylde flyene. Der sidder betalende passagerer i 82,3 pct. af flysæderne hos discountoperatørerne. I de nationale selskaber er belægningen markant lavere.

Væksten hos lavprisselskaberne har dog tabt fart, da de øvrige aktører i branchen har nedbragt omkostningerne og dermed kan tage kampen op. Samtidig vokser erhvervstrafikken, og de forretningsrejsende foretrækker ofte de klassiske selskaber, som ofte har større fleksibilitet og flere daglige afgange.

Ryanair er det største lavprisselskab i Europa med 72 mio. passagerer i 2010. På de næste pladser følger EasyJet og Norwegian.

BRANCHENYT
Læs også