Giftig cocktail i luftfarten

Analyse: Flyselskaberne opruster, og der er alt for mange flysæder til salg. Det presser billetpriserne. Samtidig er brændstofpriserne langt højere end sidste år, og det øger omkostningerne.

Luftfarten i Norden er ramt af en giftig cocktail, som er en alvorlig trussel mod lønsomheden. Der er massiv overkapacitet i luften, fordi en lang række flyselskaber har åbnet nye ruter og tilført masser af flysæder til markedet. Det presser priserne og dermed indtjeningen. Samtidig har de hastigt stigende oliepriser ført til markant øgede omkostninger til brændstof, som er blandt de største udgiftsposter i branchen.

Både SAS, Norwegian og Cimber Sterling har i de seneste måneder haft væsentligt sværere ved at fylde flyene. Belægningen i kabinerne er faldet med 4-5 pct., og det er dyrt at flyve med tomme sæder.

»Vores beregninger viser, at antallet af flysæder er øget med 13 pct. Men efterspørgslen er kun steget med 5-6 pct. Det intensiverer konkurrencen, og billetpriserne er lavere end nogensinde,« siger John Dueholm, vicekoncernchef i SAS.

Satser på Norden


Det skandinaviske flyselskab er størst i Norden, og derfor rammer den skærpede konkurrence SAS hårdt. John Dueholm fremhæver imidlertid, at SAS ikke øger kapaciteten mere end markedet, og den ekstra kapacitet rammer alle.

Det er en bred vifte af selskaber, som etablerer nye ruter. Mest aggressiv er Norwegian, som i år forventer at øge kapaciteten med omkring 20 pct. Selskabet har nye fly på vej, som skal i arbejde, og selskabet går i stor udstrækning efter de samme kunder som SAS.

Men også giganter i europæisk luftfart satser mere på det nordiske marked. Air France-KLM har åbnet nye ruter fra lufthavnen i Aalborg og Billund til Paris og Amsterdam, hvorfra de rejsende kan flyve videre ud i verden. Målet er at kapre jyske kunder, som i stor udstrækning rejser via København og ofte med SAS videre til andre destinationer.

Kernekunder i sigte


British Airways har i de seneste måneder oprustet med flere nye ruter fra Skandinavien til den engelske hovedstad London. Selskabet har bl. a. udvidet med flyvninger til London City lufthavnen tæt på storbyens centrum. Målet er ikke mindst at kapre forretningsrejsende, som er kernekunder hos SAS.

Det tyske selskab Lufthansa, der er Europas største, har øget kapaciteten til Danmark. Lufthansa er ganske vist partner med SAS i Star Alliance, men det holder ikke koncernen tilbage.

Lavprisselskaber som det britiske EasyJet og det ungarske Wizzair skruer også op for kapaciteten på de korte europæiske ruter med flere afgange fra København og Skandinavien. Desuden er der sket en skærpelse af konkurrencen fra de hastigt voksende mellemøstlige selskaber, der har fået kig på København og Skandinavien. Qatar Airways flyver allerede fra Københavns Lufthavn til Doha, og Emirates fra De Forenede Arabiske Emirater åbner en rute til Dubai. Senest har Gulf Air meddelt, at man vil flyve til Bahrain fra København.

Overkapacitet truer


Den intensiverede konkurrence skræmmer dog ikke SAS, der fortsat holder fast i, at selskabet får overskud i år.

»Vores omkostninger er nu så konkurrencedygtige, at vi kan tjene penge i et tætpakket marked,« siger John Dueholm.

Han forventer dog, at mange ruter vil blive lukket og tusindvis af flysæder trukket tilbage, når det viser sig, at kunderne udebliver.

Overkapaciteten udstiller et af luftfartens store udfordringer. Efterspørgslen følger i stor udstrækning udviklingen i økonomiske konjunkturer, men det er meget svært at ramme rigtigt, fordi det tager lang tid at få et trafikprogram på plads.

»Sidste år tjente flyselskaberne gode penge, fordi der i perioder var mangel på flysæder, så priserne kunne sættes op. Selv lavprisoperatøren Ryanair hævede billetpriserne. Optændt af optimisme planlagde selskaberne ekstra ruter og flere sæder, som nu med forsinkelse kommer på markedet på en gang, så de rejsende kan boltre sig i tilbud,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

Dyrt brændstof


Mens det er svært at øge indtægterne, må luftfarten finde sig i yderligere omkostninger til brændstof. Stigningen i oliepriserne betyder, at priserne på flybrændstof netop nu er op til 50 pct. højere end for et år siden. Flyselskaberne sikrer udgifterne til brændstof et år frem i tiden, så stigningen får ikke fuld effekt her og nu, men der er store milliardbeløb på spil.

Selvom langt den største del af branchen har indført olietillæg, der afspejler prisudviklingen på brændstof, så er det svært at sende regningen videre til kunderne i fuldt omfang, når konkurrencen er så hård, som den er i øjeblikket.

Udgiften til brændstof udgør mellem en fjerdedel og en tredjedel af et flyselskabs samlede omkostninger, så prisudviklingen har stor indflydelse på selskabernes økonomi.

SAS havde sidste år en udgift til flybrændstof på 5,9 mia. svenske kr., og den udgift vil være markant større i 2011.

»Stigningerne i brændstofpriserne rammer alle, så det har ikke den store betydning for konkurrencesituationen. Dog har flyselskaber med nyere og mere brændstoføkonomiske fly en fordel,« konstaterer Peter Falk, direktør i Dansk Aktie Analyse.

BRANCHENYT
Læs også