Forhandlere strides om demo-biler

Hos Ford og Citroën sælges op mod halvdelen af bilerne som demo- og udlejningsbiler. VW tager derimod afstand fra demo-bilsmanøvren.Skatteminister Peter Christensen (V) går nu ind i sagen.

Nogle bilmærker spekulerer langt mere i demo-biler end andre. Derfor kan deres priser være ekstra uigennemskuelige for forbrugerne, ligesom manøvren ifølge Skat bruges til unddragelse af registreringsafgifter. Det gælder f.eks. for Citroën og Ford, at knap halvdelen af deres biler sælges som enten demo- eller udlejningsbiler.

Enkelte mindre bilmærker - f.eks. Mazda og Honda - ligger endnu højere i årets første tre måneder.

Hos Citroën oplyser informationschef Ellen Nørregaard, at de rene demo-biler udgjorde 30 pct. af salget i årets første tre måneder.

»Det dækker over, at vores modelprogram bliver bredere og bredere. Det skaber en forventning om, at kunderne kan komme til at prøve de nye modeller. Tallene dækker også over, at vi også indregistrerer kundebiler og vores egne biler.«

Ellen Nørregaard vil dog ikke afvise, at besparelser på registreringsafgiften spiller en rolle for udbredelsen af demo-bilerne:

»Ja, der kan være en afgiftsmæssig fordel i at indregistrere demo-biler. Det er så de regler, der er. Er man utilfreds med dem, må man kigge på dem. Vi mener, at vi selv og forhandlerne gør det efter reglerne,« siger hun.

Hos VW udgør demo- og udlejningsbiler til sammenligning kun 7 pct. af det samlede salg. Det skyldes ifølge direktøren for importvirksomheden Skandinavisk Motor Compagni, Kim Skovgaard Rasmussen, at man holder sig til det antal demo-biler, som man rent faktisk skal bruge.

Misbrug kan give bagslag

..

Læs også