»Vi kan ikke tage æren for, at de andre lukker«

Elgiganten er en af krisens vindere. Alene i 2010 øgede kæden salget i butikkerne med 25 pct. • Kæden tegner et typisk billede af forskydninger fra små butikker til store kæder, vurderer ekspert.

For mange detailkæder har finanskrisen betydet tøvende kunder, skrumpende omsætning og lukning af butikker, men det har langt fra været tilfældet hos elektronikkæden Elgiganten.

Her har finanskrisen betydet en ekstra milliard i kassen og nye tider med overskud og flere varehuse. Peter Falk, Dansk Aktie Analyse, ser kædens udvikling som et symbol på en detailhandel, hvor store kæder tager marked fra små butikker.

»Det er jo en voldsom vækst. Der har ganske enkelt ikke været finanskrise hos dem. Kæden er et godt billede på den forskydning, der sker i disse år i detailhandlen,« siger han.

I 2010 voksede omsætningen hos Elgiganten 25 pct. til knap 3 mia. kr. Året før voksede salget over 10 pct.

Udkonkurrerer de små


..

BRANCHENYT
Læs også