Undgå iværksætter-fejlene

Iværksætter: Man kan ikke undgå at begå fejl, når man opbygger en virksomhed, men den erfarne iværksætter Richard Branson har fire gode råd mod de typiske bommerter.

Kan du nævne nogle af de typiske fejltagelser, som iværksættere begår?

John Gachiri

Etablerer man en virksomhed, kan man ikke undgå at begå fejl. Det er, hvordan man får dem rettet hurtigt, der tæller. Det er en del af udfordringen ved at være iværksætter, og det lægger beslag på ens energi, handlekraft og beslutsomhed.

Men vejen frem for en iværksætter er dog ikke helt ubetrådt: Når man øjner en mulighed, som andre ikke har udnyttet, kan man realisere sin idé ved at gå frem skridt for skridt i en bestemt rækkefølge. Man skal udforme en plan, skaffe kapital, ansætte de rigtige mennesker, der kan føre planen ud i livet, og derefter træde i baggrunden på det helt rigtige tidspunkt.

Lad os kaste et blik på disse trin og samtidig se på, hvordan det er muligt at undgå nogle af de mest almindelige fejltagelser, som en iværksætter kan begå.

1: Hold målet for øje

En iværksætter begår typisk den fejl ikke at fremlægge sin idé klart og koncist. En iværksætter skal kunne vække interesse hos investorer, samarbejdspartnere og kommende medarbejdere, så det er bare om at øve sig på, hvad man ville sige, hvis man løb ind i en betydningsfuld potentiel investor. Begynd eksempelvis med en Twitter-lignende præsentation på 140 tegn. Derefter kan man udvide sin præsentation til maksimalt 500 tegn. Jo kortere præsentationen er, jo klarere vil den fremstå.

En fejl i denne forbindelse er manglende fokus. Hvis ens nye virksomhed er blevet udråbt som det helt store i fremtiden, kan det efterfølgende adrenalinkick føre til overilede beslutninger og manglende målbevidsthed. Mange iværksættere ender med at spurte i mange forskellige retninger i stedet for at tage sikre skridt frem mod målet. Man skal klart og tydeligt definere sine mål og strategier og derefter fastlægge en tidshorisont. Man må ikke lade de andre muligheder eller uklare drømme aflede ens opmærksomhed fra at nå det fastlagte mål.

Det er også farligt at planlægge for langt ud i fremtiden. Hvis ens produkt eller serviceydelse stadig er på tegnebrættet, må man ikke lade sig afspore af planer om kommende versioner. En god tommelfingerregel er at kigge to-tre år frem i tiden, men virksomheden og tilbagemeldingerne fra ens investorer er med til at bestemme, hvor langt frem man skal planlægge.

Man skal være fleksibel, for ligesom manglende planlægning kan være et problem, er det at følge en plan stædigt den sikre vej ud over afgrunden for ens virksomhed. Den gode iværksætter retter hele tiden kursen ind uden at tabe målet af syne...

BRANCHENYT
Læs også