Arafo-generationen skaber japansk vækst

Tendens: Trods økonomisk stagnation er der gang i de japanske kreditkort. Japans arafo, kvinder og mænd ”around forty”, gør deres indtog i landets shoppingcentre. Sammen med deres forældre.

Tokyo

Minami Watanabe er nydeligt klædt på i pæne jeans og bluse. Hendes hår er kort og lægger sig fint omkring hendes ansigt. Et lille rødt tørklæde sidder om hendes hals. Hendes hænder holder fast om de mange butiksposer - gevinsten fra weekendens shoppetur.

»Jeg elsker at gå ud og shoppe med veninderne,« siger hun og griner. »Det er så hyggeligt, og man kan jo altid finde sig lidt nyt til klædeskabet. Fremtiden bør man ikke bekymre sig for meget om.«

Minami er dog ikke midt i 20erne, men en kvinde på 41 og mor til to. Hun er et godt eksempel på, hvad der i dag på japansk kaldes en ”arafo”, eller en japaner ”around forty”, som udtrykket stammer fra. Denne generation, født omkring 1970 og opvokset under landets tabte årtier efter bobleøkonomien brast, er ved at redefinere Japans forbrugerkultur - for en ægte arafo lader, på trods af de trykkede økonomiske tilstande, nemlig sjældent kreditkortet blive længe i pungen.

Lav vækst

..

BRANCHENYT
Læs også