Rederier plaget af underskud

Hvert fjerde danske rederi sejlede med underskud i 2010.Især de mindre rederier har det svært, og også 2011 vil byde på store underskud.

Finanskrisen sendte talrige danske rederier ud i et sandt uvejr, som langt fra er stilnet af endnu. Alene i 2010 sejlede hver fjerde af landets førende rederier med underskud, og også i år vil mange af dem være plaget af røde tal.

Det viser en gennemgang af årsregnskaberne for en række af landets største rederier, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget.

Af 36 rederier var ni plaget af store underskud i 2010, og hovedparten af dem kommer også til at tabe penge i år.

Det er bl.a. børsnoterede rederier som Torm, Nordic Tankers og Erria, men også mindre rederier som Thor, Dannebrog og tabte store summer i 2010.

Formanden for Danmarks Rederiforening, Lars Vang Christensen, der samtidig er direktør i tankrederiet Herning Shipping understreger, at det især er hos de mindre og mellemstore rederier, der er problemer.

Derfor forudser han, at vi den kommende tid vil en øget konsolidering i branchen.

»Både banker og kunder vil være tilfredse med færre og stærkere spillere på markedet, så det er oplagt, at vi vil se en stigende konsolidering i den kommende tid. Det er kun naturligt, at det vil ske nu, hvor markedet ikke ligefrem boomer. Krisen er langt fra ovre endnu, og selv om vi tror på bedring, er vi nødt til at indse, at vi ikke vågner op en morgen og så er det hele væk,« siger han.

Selv om der indtil nu har været småt med opkøb og fusioner i dansk shipping, har der være enkeltstående tilfælde.

Tidligere har bl.a. tørlastrederiet Clipper overtaget en stor aktiepost i det trængte tankrederi Nordic Tankers, hvor Clipper som betaling skød langt hovedparten af sin tankflåde ind i det børsnoterede rederi med den omblæste fortid.

Senest har de to rederier Erria og Uni-Tankers meldt ud, at de går med giftetanker og arbejder på en fusion.

Også tankrederiet Dannebrog gik tidligere på året sammen med Stena Bulk og skabte et fælles selskab Stena Weco efter et rædselsfuldt 2010, da de bl.a. havde tabt omkring 30 mio. kr. på konkursen i Korea Line.

»2011 tegner bedre, da vi har fået renset ud og konsolideret med Stena. Nu driver vi omkring 28 skibe i fællesskab og kan supplere hinanden, vi ser positivt på fremtiden, selv om markedet ikke ligefrem er fantastisk,« siger Johan Wedell-Wedelsborg, der er hovedaktionær i rederierne Danneborg og Nordana via sit selskab Weco-Rederi Holding.

Stabile ejere


..

Læs også