Tiger-butikker bryder prisstrukturen for halvliters Coca-Cola

For første gang nogensinde kan man lovligt købe en halvliters Coca-Cola billigere end ellers.Hverken Konkurrencestyrelsen eller Carlsberg mener, at der er monopol- lignende tilstande.

For første gang nogensinde har en butikskæde brudt med den mindstepris på en halvliters Coca-Cola, der ellers er normen blandt lavpriskæder. I Tiger-butikkerne koster en halv liter kold Coca-Cola i dag 10 kr. uden pant, mens Netto, Fakta og Aldi alle tager 12 kr.

»Vi vil gerne have Coca-Cola i butikkerne, og prisen er helt naturlig for os. Vi kan ikke tage 20 eller 30 kr. for en halv liter. Vores koncept lægger op til, at den skal koste 10 kr. Hvis vi vil have cola, er der kun én pris for os, og det er 10 kr.,« siger indkøbschef Gregers Beglaubter fra Tiger.

Kan det lade sig gøre at sælge Coca-Cola for 10 kr. og stadig tjene penge?

»Det kan det stort set ikke, men vi har valgt, at vi gerne vil have Coca-Cola i sortimentet. Det gør os hverken tykke eller tynde,« siger Gregers Beglaubter, der køber ind til 60 Tiger-butikker i Danmark.

Halvliters-colaen er den klart dyreste af alle colaer, hvis man regner det om til literpris. I lavpriskæderne svarer det til, at man skulle betale 36 kr. for en 1,5 liter cola. Men den koster sjældent over 20 kr. og er tit på tilbud ned til 10 kr. - mindre end en halvliters sælges for.

Halvliters cola står oftest i køleskab og er den typiske størrelse cola, yngre mennesker går ind og køber som impulskøb. I de såkaldte convenience-butikker, som eksempelvis 7-Eleven og tankstationerne, koster den typisk mellem 15 og 20 kr.

Hos Konkurrencestyrelsen mener man ikke, at der er monopol-lignende tilstande eller mistanke om aftalte priser på cola-markedet. Heller ikke selv om prisen er den samme i de tre lavpriskæder.

»Cola er jo ikke en vare, der aldrig er på tilbud. Vi har ikke specielt undersøgt markedet og prissætningen for 0,5 liters cola. Det er kun ulovligt i det omfang, Coca-Cola skulle tvinge butikkerne til at følge en bestemt pris og truede dem med, at de ellers ikke måtte sælge Coca-Cola. Eller at butikkerne aftalte, at de kun tog den samme pris, og det har vi ingen mistanke om. Det kan også være, at Tiger sætter til på det,« siger kontorchef Camilla Hesselby, Konkurrencestyrelsen.

Hos Carlsberg, der sælger Coca-Cola i Danmark, afviser man, at der skulle være prisaftaler omkring halvliters cola.

»Vi har ingen indflydelse på prissætningen hos vores kunder. Vi er underlagt konkurrencemyndighederne og skal betjene alle vores kunder på samme måde. Vi har vores prislister, hvor der er forskellige rabatmuligheder lagt ind. Det er fuldstændigt transparent, og priserne kan ses på nettet,« siger informationschef Jens Bekke, Carlsberg.

Så det er helt tilfældigt, at priserne er nøjagtig ens hos tre lavpriskæder?

»Ja. Det er vel den pris, det er konkurreret ned på,« siger Jens Bekke.

Ifølge prislisten koster en halv liter almindelig Coca-Cola butikkerne 9,27 kr. inklusiv moms. Det er ved den mindste mængdebestilling. Køber man flere paller cola ad gangen øges rabatten, men kun med nogle få procent.

En Coca-Cola Zero, 0,5 liter, koster butikkerne 8,94 kr. i indkøb. Prisforskellen på zero og almindelig cola skyldes den sukkerafgift som blev indført 1. januar 2010. Afgiften skulle angiveligt give folk et incitament til at købe sukkerfrie sodavand. Men selv om priserne er differentierede fra leverandørens side, koster cola det samme, om den er med eller uden sukker.

Læs også