Hjemme er stadig bedst

Mens eksportvæksten i stigende grad spås at komme fra fjernmarkederne, ligger lønsomheden i stigende grad i Vesteuropa. Det kan gøre det svært at lokke virksomhederne ud på fjernmarkederne, mener økonomer.

Danske eksportvirksomheder tjener mange flere penge på at sælge deres varer tæt på Danmark.

Det er konklusionen blandt danske eksportvirksomheder, hvor hele 88 pct. i en undersøgelse foretaget for Morgenavisen Jyllands-Posten svarede, at deres mest lønsomme markeder ligger i EU. Det er en stigning fra 75 pct. ved en lignende rundspørge foretaget i starten af året.

Mere end 9 af 10 fremstillingsvirksomheder, som står for langt størstedelen den danske eksport, svarede, at deres mest lønsomme marked lå i EU. Det er et hop fra 79 pct. i starten af året.

Kun 2 pct. mente, at markeder i Fjernøsten var deres mest rentable, mens 2 pct. pegede på Rusland og Østeuropa.

Lang vej endnu


»Virksomhederne sætter i høj grad deres lid til væksten i EU. Det er der såmænd også god grund til, men det understreger blot den pointe, som jeg tror, mange overser, og det er, at dele af EU er i rigtig god form,« siger Steen Bocian, der er cheføkonom hos Danske Bank.

Undersøgelsen viser, at regeringen har lang vej endnu, før man kan gøre den danske eksportsektor uafhængig af en håndfuld vesteuropæiske markeder.

82 pct. til EU og Norge


Hele 82 pct. af vareeksporten i april gik til EU og Norge, viser tal fra Danmarks Statistik.

Men det vil være svært at ændre på, så længe virksomhederne tjener mest på disse markeder, mener økonomer.

Regeringen må gøre mere for at hjælpe virksomhederne længere ud i verden, siger de.

Det gælder specielt de mindre virksomheder, som ikke har organisationer eller viden i fjernmarkederne.

Markederne udenfor Vesteuropa ventes at bidrage med omtrent halvdelen af væksten i eksporten i år og næste år, selv om de kun aftager en tredjedel af varerne, viser tal fra Udenrigsministeriets Eksportråd.

F.eks. vil væksten i eksporten til de asiatiske lande, Latinamerika og Rusland vokse op til 20 pct. i år, mens Vesteuropas vækst er nedadgående - den ventes kun at vokse 7-8 pct. i 2011 og omkring 5 pct. i 2012.

Eksportambassadører


Regeringen har senest udpeget fem såkaldte eksportambassadører for vækstmarkederne, som skal identificere nye muligheder for danske eksportfremstød, og som skal være værter ved besøg fra udenlandske virksomheder.

Bl.a. har man udnævnt den tidligere socialdemokratiske minister Ritt Bjerregaard som eksportambassadør for Kina.

Læs også