Kold skulder til rabatkuponer

Både forbrugere og erhvervsliv nærer intet ønske om at udnytte muligheder for at lade forbrugerne slippe billigere med rabatkuponer.Selv om den danske regering kæmper imod, bliver den overtrumfet af EU-reglerne på området.

Et enigt folketing har strittet imod, men er blevet overtrumfet af EU-regler. Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har forpligtet sig til fortsat at kæmpe imod, og hverken forbrugere, detailhandlen eller erhvervsorganisationen Dansk Erhverv hilser muligheden for at bruge rabatkuponer i detailhandlen velkommen.

»Der bliver en mere uigennemsigtig prisdannelse. Hvis herren foran i køen får varen 50 pct. billigere, fordi han har en kupon, kommer rabatten ikke alle til gavn. Rabatter og tilbud skal gerne komme alle til gavn,« siger Forbrugerrådets jurist Tina Danda.

Erhvervsorganisationen Dansk Erhverv nævner også det administrative bøvl, der er forbundet med rabatkuponordninger som en ulempe og har samme indvendinger i forhold til prisdannelsen, og markedsdirektør Henrik Hyltoft krydser fingre for, at man ikke vil se samme kreativitet, som man bruger visse steder i udlandet i rabatkortøjemed.

»Vi kan ikke se, hvad det gavner, og derfor har vi været imod fra starten,« siger han.

Claus Bøgelund Nielsen, underdirektør i De Samvirkende Købmænd, så også gerne, at forbudet var blevet opretholdt.

»Reaktionen fra størstedelen af detailhandlen vil være et stort rungende: Det er ikke noget for os,« siger han.

Men hvis ingen eller få vil bruge kuponerne, hvorfor så have et forbud imod det?

»Det kan også godt være, at et forbud ikke er nødvendigt. Det må tiden så vise. Hvis markedet finder et naturligt leje, kan det godt være, at man siger ude af øje, ude af sind.«

Claus Bøgelund Nielsen mener, at hvis 19 går i den ene retning, vil den 20. altid gå i den modsatte, så på den måde bliver rabatkuponer en del af virkeligheden i et eller andet omfang.

Direktør Henrik Kirketerp, Dansk Supermarked, oplyser, at virksomhedens butikker som udgangspunkt ikke har tænkt sig at benytte muligheden for at lokke kunder i butikken ved hjælp af rabatkuponer.

»Forbudet var fint for os, fordi vi ikke har tænkt os at bruge rabatkuponer. Jeg har ikke hørt, at nogle vil gøre det, men selvfølgelig vil der være nogle, der gør det,« mener han.

I Forbrugerrådet glæder Tina Danda sig over de foreløbige afvisninger fra detailhandlen.

»Vi håber ikke, at det bliver udbredt som i f.eks. USA, der er et stort rabatkorthelvede efter min mening. Problemet er, at mange af rabatkortordningerne kommer fra producenterne, og hvis Coca-Cola eller Pampers beslutter sig for at indføre rabatkortordninger, vil man så tage dem af hylderne?,« spørger hun.

De Samvirkende Købmand frygter ligeledes for, at detailhandlen risikerer tab, hvis de skal samle alle kundernes kuponer og siden overdrage dem til leverandørerne. I den proces risikerer kunderne at få rabat og butikkerne at forlægge kuponerne med tab til følge. Den udsigt behager ikke Claus Bøgelund Nielsen.

Læs også