Carlsberg satser stort i Grækenland

Inden 2015 skal bryggeriets markedsandel vokse fra nu 12,5 pct. til mindst 25 pct. Hver fjerde øl i Grækenland drikkes af en turist, og dette marked er altafgørende for succes.

En fordobling af markedsandelen inden fire år. Mindre kan ikke gøre det for Carlsberg, der har sat sig aggressive mål for sin relativt nye hjemmebane i Grækenland.

Allerede sidste år blev andelen øget med knapt to procentpoint, uden at lønsomheden blev sat over styr.

»Vi har ambitioner om at øge vores markedsandel markant i de kommende tre til fem år. Det betyder, at vi i hvert fald skal have fordoblet vores markedsandel. Vi har lavet en plan med flere investeringer, der går imod den generelle tendens i Grækenland. Vi kan se en kraftig vækst i vores forretning,« siger adm. direktør Søren Brinck fra det græske Mythos Brewery, som er helejet af Carlsberg.

Det vil sige en andel på mindst 25 pct. af det græske marked inden 2015?


»Ja. Det vil da være en stor skuffelse, hvis vi ikke er i stand til at nå det,« siger direktøren.

Det er næppe nogen hemmelighed, at den græske forbruger har været hårdt presset i de senere år. Og at hele turistindustrien risikerer store tab, hvis der ses alt for mange biler i brand og generalstrejker i de græske gader. Spørgsmålet er, om det stadig er en god forretning at være i Grækenland.

»Vi er tilfredse med udviklingen i vores forretning. Ikke kun med hensyn til markedsandele, men også når det gælder lønsomheden. Vi forventer at kunne vokse forretningen på en profitabel måde. Carlsberg Grækenland gav overskud sidste år. Endda et pænt overskud,« siger Søren Brinck.

En tommelfingerregel i Grækenland siger, at 25 pct. af alle øl drikkes af en udenlandsk turist. Det indenlandske græske ølforbrug er ikke ret højt. Men lige som i de fleste andre lande er købssituationen for øl på vej væk fra barer og restauranter og hen mod købmanden og supermarkedet.

»Men vi ser ret gode vækstmuligheder i det indenlandske forbrug. Øl som kategori klarer sig faktisk ret godt og tager i år andele i de forbrugssituationer, hvor man normalt vælger mellem øl, vin eller spiritus. Det er en af årsagerne til, at vi er positive over for forretningen i Grækenland. Og på den anden side af den nuværende krise er vi sikre på, at der igen kommer vækst,« siger Søren Brinck.

Hvis turisterne bliver væk, ville det vel være en mindre katastrofe også for bryggerierne?

»Ja, det er der ingen tvivl om. I år ser det ud som om vi får et ganske fornuftigt år med en stor international turisme. Et af de få lyspunkter i græsk økonomi er, at man lige nu forventer en tocifret vækst i antallet af gæster, der kommer til landet. Det store spørgsmål er så, hvor meget de rent faktisk bruger. Vi ved, at man har været nødt til at sætte priserne ned for at tiltrække turisterne,« siger Søren Brinck.

Heineken er Carlsbergs største konkurrent på det græske marked. Heineken har været i markedet siden 1960'erne. Oprindeligt var det Amstel, men det mærke er opkøbt af Heineken.

»Markedet er kraftigt opdelt. Der er tale om én stor international konkurrent og nogle mindre lokale spillere foruden Carlsberg,« siger Søren Brinck.

Da den græske forretning (Mythos) var ejet af Scottish & Newcastle, var den plaget af problemer. Er de helt elimineret?

»Det mener jeg, at de er. Man kan sige, at den fase, vi har været igennem med en ustabil forretning. er overstået. Vi opfattes i markedet som en seriøs aktør. De kan godt se, at det er en anden virksomhed, efter vi er kommet ind som ejer.

Måtte I foretage mange drastiske ting for at få den rettet op?


»Scottish & Newcastle gjorde flere gode ting i Grækenland i forhold til at få ryddet op i forretningen. Især i den finansielle del, og det bør man rose dem for. De har nok været lidt for dårlige på den kommercielle side. Det så man også i Frankrig med Kronenbourg. Det er her vi forventer at kunne gøre den store forskel,« siger Søren Brinck.

Læs også