Dansk eksport taber mere terræn

Danske virksomheder taber fortsat markedsandele på eksportmarkederne, viser nye tal fra EU. Vi er ikke udfarende nok, og de mindre virksomheder skal satse på knap så fjerne markeder.

Foto: Mick Anderson & Colourbox, Kollage: Mattias Grøndal

Mens dansk økonomi lige nu er sikker havn for alle ulykkerne i euroområdet, taber vi hver måned markedsandele til vores store naboer.

En ny statistik fra EU's statistiske kontor Eurostat viser, at Danmark i maj tabte terræn i forhold til den samlede andel af EU's eksport i den øvrige verden.

Den danske eksport skrumpede med 1,8 pct. til 2,4 pct. af alle de 27 EU-landes eksport ud af EU-området.

Det er en fortsættelse af en udvikling, der har været, siden Europa begyndte at bevæge sig op fra bunden af krisen.

»Kigger man f.eks. på den tyske eksport, er den vokset med 24 pct. siden begyndelsen af 2009, mens den danske eksport er steget med 12 pct. En del af forklaringen er, at vi ikke har så godt fat i de helt store vækstmarkeder som Kina, og samtidig er der ikke så store vækstrater i de lande, Danmark eksporterer mest til, nemlig EU-landene,« siger økonom Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv.

Muligheder i Kina

..

BRANCHENYT
Læs også