Telia mister kunder i mobilkrigen

Færre kunder og lavere salg. Telia er hårdt presset, viser årsregnskabet.

Foto: Telia Pr-foto

En intens krig udspiller sig i øjeblikket på det danske mobilmarked.
 
Især lavprisselskabet Onfone har været med til at trykke priserne ned, og det gør ondt på konkurrenterne, der er tvunget til at sænke priserne. Dermed bliver der trukket værdi ud af mobilmarkedet.
 
Telia er et af de selskaber, som der har været hårdest ramt.
 
Tirsdag udsendte TeliaSonera-koncernen sit regnskab for årets første kvartal, og det viser igen tegn på et faldende salg i Danmark. Således faldt omsætningen i Danmark med syv procent sammenlignet med samme periode et år tidligere.
 
Det er blandt andet færre kunder, der bidrager til det faldende salg, men også en faldende omsætning per kunde trækker ned, trods Telia-kunderne taler mere i telefon.
 
I årets første kvartal omsatte Telias danske mobilforretning for 1,16 milliard kroner.
 
Der er flere nøgletal, som er skyld i faldet. Antallet af kunder faldt i perioden, og selvom kunderne talte mere i årets første kvartal i forhold til et år tidligere, så faldt omsætningen per kunde.

TeliaSonera skriver i regnskabet, at der er "hård konkurrence fra mindre operatører".

Driftsresultatet, EBITDA, i årets første tre måneder endte på 168 millioner kroner. Dermed faldt mobilforretningens overskudsgrad på det danske marked fra 16,9 procent til 14,4. Overskudsgraden bliver målt på, hvor stor en andel driftsresultatet udgør af salget.

Telia rundede kvartalet af med 1,43 million mobilkunder mod 1,49 million et år tidligere. Et fald på fire procent.

Fyrede topchefen

..

Læs også