Tidligere Cimber-boss fortryder intet

Jørgen Nielsen mener, det var rigtigt at satse på vækst, selvom Cimber siden børsnoteringen har tabt op mod en halv mia. kr.

Hans drøm var at skabe et stort dansk flyselskab ejet af tusindvis af danske aktionærer. Nu er det en ukrainsk mangemilliardær, der gennem et cypriotisk selskab kontrollerer Cimber Sterling, som gennem måneder har været truet på livet.

Alligevel fortryder Jørgen Nielsen ikke, at han satsede på vækst, opgav familiens kontrol og sendte Cimber Sterling på børsen på et tidspunkt, da finanskrisen var ved at udløse en global økonomisk nedtur.

»Jeg fortryder ikke et sekund. På daværende tidspunkt gjorde vi det rigtige, men modvinden har været voldsom,« siger Jørgen Nielsen.

Han erkender til gengæld, at nogle ting kunne være gjort anderledes.

»Man kan altid gøre ting på en anden måde, når man kigger bagud, men det giver ikke mening at dvæle ved det. Jeg glæder mig over, at det er lykkedes at videreføre Cimber Sterling med nye ejere. Ikke mindst i forhold til de mange hundrede medarbejdere, der nu kan beholde deres jobs. Jeg er overbevist om, at den nye konstruktion vil være levedygtig og kan tage konkurrencen op på et vanskeligt marked.«

Jørgen Nielsen er yngste søn af Ingolf L. Nielsen, der etablerede Cimber i 1950. Sammen med de to søskende Lone Koch og Hans Ingolf Nielsen drev han selskabet videre, da faderen øde.

Jørgen Nielsen var manden i frontlinjen, og han var i 15 år adm. direktør for selskabet. I december 2008 købte han dele af det konkursramte Sterling og overtog en række Boeing 737 fly.

Året efter fratrådte han posten, da det blev besluttet at børsnotere Cimber Sterling.

Flyvelysten styrtdykkede


»Man skal huske på, at finanskrisen i løbet af få uger fik antallet af erhvervsrejsende til at falde med op mod 20 pct. 82 pct. af kunderne hos Cimber var forretningsfolk, så vi måtte gøre noget. Vi valgte at satse på fritidsmarkedet, som slet ikke var berørt på samme måde af den økonomiske nedtur. Ideen var, at vi med et nyt forretningsområde kunne stabilisere forretningen.«

Jørgen Nielsen er overbevist om, at Cimber ikke ville have overlevet, hvis man var fortsat uanfægtet som privatejet aktieselskab og udelukkende havde satset på dansk indenrigstrafik og regionale flyvninger.

»En stor del af kundegrundlaget forsvandt, og samtidig strammede man voldsomt op i finanssektoren. Vi var nødt til at gøre noget.«

Jørgen Nielsen mener, at Cimber Sterling fik en hård medfart i medierne, da selskabet besluttede at gå på børsen.

Det lykkedes at gennemføre børsnoteringen, som gav tiltrængte penge i kassen, men siden stødte der nye problemer til. Askeskyen fra Island, der lukkede luftrummet i adskillige dage, kostede dyrt.

Kolde vintre og problemer med flyene gjorde det også svært.

Men først og fremmest mødte selskabet en massiv konkurrence, som man ikke var forberedt på. Flere flyselskaber satsede på ferietrafikken, og ikke mindst Norwegian voksede aggressivt. Da det norske flyselskab gik ind på de største danske indenrigsruter, som var Cimbers hjemmebane, blev priserne presset i bund, så ingen tjente penge.

Jørgen Nielsen vil imidlertid ikke kommentere, om Norwegian ønskede at slå Cimber Sterling ihjel for at blive af med en konkurrent.

»Det må du spørge Norwegian om,« siger Jørgen Nielsen.

Sagen er, at Cimber Sterling aldrig for alvor fik fodfæste på markedet. Tværtimod tårnede problemerne sig op. Siden børsnoteringen i december 2009 har selskabet tabt op mod en halv mia. kr. Der er gennemført fem nedjusteringer, og aktiekursen er faldet med 75-80 pct. Masser af investorer har med andre ord mistet mange penge.

Hvordan har du det med det?

»Jeg har selv lidt de samme tab. Vi har haft modvind fra starten, og betingelserne har været barske. Mange har solgt en ti'er for en fem'er, og det er ikke holdbart. Det positive er, at det nye selskab får langt flere økonomiske muskler og en bedre platform til at klare sig i konkurrencen.«

Familien ejer godt10 pct.


Jørgen Nielsen og de to øvrige søskende havde oprindeligt hver godt 13 pct. af aktierne i Cimber Sterling. Ejerandelen er imidlertid kraftigt udvandet efter salget, der giver de nye ejere op mod 70 pct. af aktiekapitalen. De tre efterkommere har nu hver blot 3,5 pct. af aktierne.

Han fortryder dog ikke, at familien mister kontrol.

»Den overvejelse havde vi allerede i forbindelse med børsnoteringen.«

Jørgen Nielsen er ansat i Cimber Sterling som administrativ pilot og kaptajn, og han håber at fortsætte i selskabet. Om han bevarer bestyrelsesposten vil tiden vise.

»Det er op til de nye ejere at afgøre. Mit hjerte banker for Cimber, og det vil det blive ved med,« siger Jørgen Nielsen.

BRANCHENYT
Læs også