De udlejer kinesiske malerier

I Holstebro er to barndomsvenner begyndt at importere unikke malerier fra Kina for at sælge og udleje dem.

Iværksættereventyr behøver ikke at handle om ny genial højteknologi. Det kan også være noget så relativt jordnært som udlejning af malerier. I tilfældet ”kunstgalleriet Last Touch” er det dog både onlinebaseret og specialiseret i import af kinesiske malerier.

Bagmændene er Holstebro-drengene Mogens Møller (26 år) og den ét år ældre barndomskammerat Sune Nørgaard. De stiftede selskabet for godt to år siden. Ideen var at give private og virksomheder et alternativ til på den ene side masseproducerede malerier fra Bilka eller Ikea og på den anden side etablerede gallerier med dyre og kendte kunstnere.

Indtil videre går projektet efter bogen, og i dag har de to iværksættere 300 lejekunder og et lager på 1.200 malerier, som kunderne kan vælge imellem.

Lejekunderne sikrer virksomheden en stabil indtægt, som gør, at begge iværksættere er gået ned på halv tid i deres respektive jobs.

Galleriet benyttede fra begyndelsen en slags guerillaagtig markedsføring ved udelukkende at satse på Google som reklameværktøj. 85 pct. af kunderne stammer nu derfra, fordi en søgning på »billige malerier« eller »moderne malerier« ender med Last Touch som et af de øverste link.

»Vi sælger 10 om måneden og udlejer et enkelt eller to malerier hver dag. Udlejedelen er den absolut største, og dem ved vi, vi kan leve af, fordi de betaler hver måned,« siger Mogens Møller.

De to venner fik ideen, da Sune Nørgaard arbejdede i Kina som indkøber for en anden virksomhed. Valget faldt på malerier, da Mogens Møller hjemme fandt et markedshul mellem Kvium og von Hornsleth på den ene side og Ikea/Bilka på den anden.

Abstrakt kunst i Jylland


Mogens Møller har noteret sig, at jyder og sjællændere ikke deler smag: Jyderne sværger til abstrakt kunst, mens sjællænderne er til street art.

Kunderne kan også pleje en social profil, når de handler hos Last Touch.

»10 pct. af salgsprisen går til et velgørenhedsprojekt, vi selv har stablet op. Pengene går til kinesiske familier, som vi støtter med medicin, skolebøger og tøj. Vores håb er, at det på sigt ikke bare handler om de 10-15 familier, men en hel skole.«

Det kræver, at forretningen vokser, men Mogens Møller tvivler ikke på, at potentialet er til stede.

»Vi synes jo, at alle familier er i vores målgruppe. Det er de selvfølgelig ikke, men i hvert fald alle, som ikke vil have noget masseproduceret,« mener han.

Han og makkeren risikerer mellem en halv og hel million kroner, hvis ingen vil købe deres malerier.

Det er risikoen. Men som iværksætter handler det om at se mulighederne.

..

BRANCHENYT
Læs også