Krisen koster Mærsk milliarder

Øget global usikkerhed og faldende fragtrater kan ende med at koste A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, over 5 mia. kr. Derfor er der udbredt frygt for, at A.P. Møller - Mærsk tvinges til at nedjustere sine forventninger til sin containerforretning.

Faldende fragtrater som følge af stigende global usikkerhed kan meget vel ende med at koste verdens største containerrederi, Maersk Line, over 5 mia. kr. på bundlinjen.

Derfor er der også udbredt frygt for, at A.P. Møller - Mærsk meget vel kan blive tvunget til at ændre sine egne forventninger for andet halvår til sit rederi, der i 2010 havde et af sine bedste år nogensinde med et overskud på næsten 15 mia. kr.

I begyndelsen af 2011 regnede A.P. Møller - Mærsk-direktør Nils Smedegaard Andersen med, at man ville være i stand til at sejle et tilfredsstillende resultat hjem til hovedkvarteret på Esplanaden, hvilket svarer til et overskud på omkring 8 mia. kr.

Men som tingene har udviklet sig, forventer en stribe af de analytikere, der følger A.P. Møller - Mærsk, at Maersk Line kun vil være i stand til at tjene mellem 2 og 3 mia. kr. efter skat i år.

»Sådan som verden ser ud i dag, ser jeg intet, der tyder på, at Maersk Line kan levere et tilfredsstillende resultat i år. Derfor er det også helt givet, at de bliver tvunget til at foretage en nedjustering i form af en præcisering af deres egne forventninger til containerforretningen,« siger shipping-analytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier.

Svagere rater end i 2009

..

BRANCHENYT
Læs også