Forbrugerne i USA ser sort på fremtiden

Forbrugertilliden i USA dykker kraftigt. Det varsler ilde for økonomien.

De amerikanske forbrugere ryster i bukserne.

Nye tal viser, at den amerikanske forbrugertillid er styrtdykket i løbet af den seneste måned.

Forbrugertillidsindekset fra industriorganisationen Conference Board landede i august på 44,5, hvilket er et fald på 14,7 indekspoint i forhold til juli måneds opgørelse.

Ifølge Jacob Graven, cheføkonom ved Sydbank, er det blandt de største fald i forbrugertilliden, der er registreret på en enkelt måned

»I de seneste 10 år har faldet kun været større i forbindelse med terrorangrebene den 11. september 2001, orkanen Katrina i efteråret 2005 og finanskrisens udbrud i efteråret 2008. Niveauet for forbrugertilliden er nu meget lavt set i historisk lys. Kun da finanskrisen var på sit højeste i slutningen af 2008 og begyndelsen af 2009 var forbrugertilliden lavere,« lyder det fra Jacob Graven.

Det store fald i forbrugertilliden afspejler ifølge Jacob Graven, at amerikanerne er blevet voldsomt skræmt af sommerens drama om statens gældsloft og efterfølgende nedgradering af kreditværdigheden.

Og det kan få alvorlige konsekvenser for den amerikanske økonomi, som er afhængig af det indenlandske forbrug.

»Den svage forbrugertillid indikerer, at de amerikanske forbrugere vil være yderst tilbageholdende med at bruge penge i de kommende måneder. Det kan få amerikansk økonomi til at gå helt i stå og i værste fald gå i bakgear,« mener Jacob Graven.

Også cheføkonom ved Handelsbanken Jes Asmussen er chokeret over det, han kalder »et kollaps« i den amerikanske forbrugertillid.«

»Vi var blevet advaret fra en del andre forbrugertillidsopgørelser, men det ændrer ikke ved at det var lidt af et chok at se, hvor hårdt tilliden blandt de amerikanske husholdninger er blevet ramt,« siger Jes Asmussen.

BRANCHENYT
Læs også