Opgør med registreringsafgifter på vej

Bank-ejede leasingselskaber kan købe deres biler med væsentligt lavere registreringsafgifter, end hvis private køber samme bil. •FDM og en samlet bilbranche kræver forskelsbehandlingen stoppet under den nye regering.

Private bilkøbere og statskassen er de store tabere, mens leasingselskaber med skattefordele i ryggen kan erobre stadig større markedsandele.

Det er konsekvensen af, at det danske skattesystem lader leasingfirmaer få automatisk adgang til et skjult skyggesystem af markant lavere registreringssatser end dem, danskerne skal betale, hvis de henvender sig for at købe en ny bil hos bilforhandlerne.

Det er noget af det, som den nye regering bør gøre op med i deres kommende reform af bilområdet, mener bilbranchen og FDM.

Store forskelle


Forskelsbehandlingen ses tydeligt på de lave beskatningspriser på firmabiler, som avisannoncerne bugner af for tiden. F.eks. bliver man kun beskattet af 370.000 kr. for en ny Mercedes C200 stationcar, der ellers koster over 500.000 kr. hos bilforhandlerne. En række eksempler, som Morgenavisen Jyllands-Posten offentliggør i dag, viser, at det er almindeligt med 30-40 pct. rabat i forhold til bilernes normale udsalgspriser. Det er selvfølgelig en fordel for firmabilbrugerne, men det er og bliver en urimelig forskelsbehandling, mener FDM's chefkonsulent Torben Kudsk.

»Alle forbrugere burde som minimum have adgang til den lavere registreringsafgift, som leasingfirmaerne får bilerne til. Men vi så hellere en omlægning af hele afgiftssystemet, som tilgodeser de biler, der bidrager mest til bedre miljø, klima og sikkerhed.«

FDM mener desuden, at statens faldende indtægter fra registreringsafgifter bl.a. skyldes leasingfirmaernes fordelagtige konkurrencesituation. Den udlægning bakkes op af bilforhandlerne i brancheorganisationen DAF.

»Det er unfair for dem, der gerne vil købe en bil, og som ikke kan få firmabil,« siger direktør Jens Brendstrup i bilforhandlerorganisationen DAF, der anslår, at leasingsystemet kostede statskassen ca. 5 mia. kr. i tabte afgifter i 2010. Det er de samme lavere beskatningspriser, som bilforhandlerne har brugt til at pumpe demo-biler ud i markedet med. Men det har Skat slået hårdt ned på med kontrolbesøg og høje erstatningskrav til de mest aggressive bilforhandlerne. Også De Danske Bilimportører håber på, at S-R-SF-regeringen tager forskelsbehandlingen op i den bebudede provenu-neutrale reform af bilafgifterne.

Bilen er et driftsmiddel


Leasingselskabernes fælles organisation er forbeholdne overfor at ændre systemet.

»Det er rigtigt, at vi har ret til at bruge mindstebeskatningspriserne, fordi bilerne jo er et driftsmiddel i vores forretning, så man kan godt stille det op på den måde, at det er uretfærdigt overfor private købere. Men der vil jo altid vil en fordel for leasingfirmaernes prissætning, fordi de har en helt anden indkøbskraft og derfor får bilerne billigere,« siger direktør Christian Brandt fra Finans og Leasing.

Den nye skatteminister, Thor Möger Pedersen (SF), har endnu ikke ønsket at kommentere leasingselskabernes særlige konkurrencefordele.

Læs også