Panik er hård ved sund fornuft

Valueinvestorer går efter fundamentale værdier i selskaberne, men det gør markedet ikke i 2011.

Når alene en virksomheds postnummer kan koste 20 pct. ekstra tab på aktiekursen, er livet sort for valueinvestoren. For hvordan tjene på at finde undervurderede selskaber i en verden, hvor investorerne er ligeglade med gæld og ordrebøger.

Valueinvestorerne er normalt gode til at finde orden i kaos. De håndplukker de aktier, hvis markedsværdi er væsentligt lavere end den reelle værdi af selskabet og dets aktiviteter. Det sker ud fra en forventning om, at markedsværdien bliver den samme som den forretningsmæssige på et tidspunkt.

Sparinvest er den største valueinvestor i Danmark med 10 valueafdelinger og fire nye på vej. I år har den globale danske afdeling Sparinvest Value haft et afkast på -20,73 mod måleindeksets -13,73. Sidste år klarede Value sig langt bedre end sin benchmark.

»Markedet er præget af panik. En virksomhed som Heineken har samlet set omtrent samme eksponering til lavvækst-markederne i Europa og USA som sine nærmeste nordamerikanske konkurrenter, men derudover har selskabet højere eksponering til højvækst-markederne i emerging markets. Alligevel er Heineken faldet 20 pct. mere end sine nærmeste nordamerikanske konkurrenter. Det sker, alene fordi markedet er så bange for alt europæisk eller euro-relateret,« siger porteføljemanager Jens Moestrup Rasmussen, Sparinvest.

Kursfald ramte hårdt

..

Læs også