Ansatte går glip af millionfonde

Det er meningen, at kompetencefondene skal højne uddannelsesniveauet blandt medarbejdere, men foreløbig går de fleste penge til administrationen af fondene.

Det koster virksomhederne dyrt at administrere en række fonde til efteruddannelser, som deres medarbejdere stort set ikke benytter sig af.

Sidste år indbetalte de forskellige brancher sammenlagt 22 mio. kr. til de såkaldte kompetencefonde, der blev oprettet i 2007 for højne uddannelsesniveauet på danske arbejdspladser. Men blot 5,8 mio. kr. blev rent faktisk brugt på uddannelseskurser, mens 8,3 mio. kr. er gået til at administrere fondene, viser en årsrapport, som Morgenavisen Jyllands-Posten har fået indsigt i.

Dansk Erhverv har etableret hovedparten af fondene og vil nu undersøge, om det er billigere at få dem administreret ”andre steder i byen”.

»Vi har konstrueret et administrationssystem, som vi må erkende er rigtigt dyrt. Det er lavet fra bunden, og det har resulteret i en omkostning, som vi betaler af på over fem år. Men de faste omkostninger vil stadig være høje, så den nuværende løsning er ikke tilfredsstillende,« siger Svend Berg, uddannelseschef i Dansk Erhverv.

Han ærgrer sig samtidig over, at midlerne i fondene ikke benyttes i større grad, når nu alt fra bagere til lufthavnsdirektører har forpligtet sig til at betale 500 kr. per medarbejder til de selvvalgte efteruddannelser ud over en næsten fuld løn i kursusperioden.

Uvidenhed om eksistens


..

Læs også