Kommentar: Danske Bank scorer

Danske Bank er blevet ny hovedsponsor for det danske landshold i fodbold, og dermed kan banken se frem til en pæn eksponering i forbindelse med EM-slutrunden næste år.

Danske Bank er netop blevet præsenteret som ny hovedsponsor for det danske landshold i fodbold. Sponsoratet, der gælder fra årsskiftet og frem til 2016, koster årligt banken 16 mio. kr. i direkte støtte til DBU. Dertil skal formodentlig investeres som minimum et lignende beløb i relaterede aktiviteter for at opnå den fulde effekt af aftalen.

Spørgsmålet er, om denne satsning kan retfærdiggøres i en tid, da danske banker generelt kæmper med svigtende indtjening og som følge deraf har været nødsaget til at skære i medarbejderstaben.

Danske Bank er ingen undtagelse i den sammenhæng, og specielt satsningen på det nordirske og irske bankmarked har været et kostbart bekendtskab for bankens aktionærer og efterladt ridser i lakken på bankens troværdighed.

Tabet har medført en hård kritik af ordførende direktør Peter Straarup, der som bankens øverste leder må affinde sig med rollen som skydeskive. Dette til trods for, at Danske Banks forretningsomfang er mere end firedoblet fra 700 mia. kr. til 3.125 mia. kr. siden 1998, da Peter Straarup satte sig i stolen som ordførende direktør.

Set i forhold til dette enorme forretningsomfang kan et sponsorat til 16 mio. kr. årligt synes som en meget lille investering, som tilmed kan vise sig at blive guld værd i forhold til eksponeringen af Danske Bank.

Med sponsoratet bliver Danmarks suverænt største bank smedet sammen med landets største og mest populære sportsgren. Der er i den forstand tale om et godt match, og den seneste kamp mod Portugal, hvor kvalifikationen til næste års EM-slutrunde blev sikret, viste med al tydelighed, hvilken enorm folkelig opbakning det danske landshold har.

Opbakningen til landsholdet er unik i den forstand, at den er bredt nationalt funderet og går på tværs af diverse sociale grupperinger. I modsætning til landsholdets tidligere dobbeltsponsorat med Arla og Dong Energy er Danske Bank alene om aftalen med landsholdet og er således også ene om at høste frugterne af samarbejdet.



Danske Bank har mere end 300 filialer fordelt rundt om i landet, og når bankens logo kommer til at pryde brystet af det danske fodboldlandshold, er det sandsynligt, at kunderne vil føle noget positivt i deres tilhørsforhold til banken.

Landsholdets store folkelige appel kan være med til at give Danske Bank et mere folkeligt image end nu, da banken af mange opfattes som en smule arrogant.

Landsholdets tidligere sponsorer har på bedste vis formået at indprente sig i danskernes bevidsthed. Mange vil stadig tænke på Carlsberg, når de mindes dynamitholdet fra 1980'erne, mens Mejeriforeningen havde rettighederne til landsholdet, da europamesterskabet blev hjemført i 1992.

Nu bliver Danske Bank den næste i rækken af store danske virksomheder, der de kommende fire år kan markedsføre sig gennem de danske fodboldhelte.

Partnerskabet tegner til at blive en spændende alliance og medfører muligheden for gensidig succes. DBU kan via kapitalindskuddet skabe flere gode resultater, mens Danske Bank gennem disse resultater kan slå sit navn endnu bedre fast i danskernes bevidsthed. Derved kan banksektoren langt om længe opnå noget positiv omtale, hvilket der har været langt imellem siden finanskrisens begyndelse.

Der er ingen tvivl om, at det på lang sigt kan lade sig gøre at forbedre bankens image, og Danske Bank har i den forstand gjort et scoop ved at indlede et samarbejde med DBU.

Kvalifikationen til den næste slutrunde giver samtidig banken mulighed for at markedsføre sig op til og under denne, hvor eksponeringen bliver enorm. Prisen for sponsoratet er tilmed overskuelig, hvis man sammenligner med det mulige udbytte.

Man kan således håbe, at den positive omtale smitter af på aktiekursen, der de seneste år ikke har udviklet sig specielt prangende.

Læs også