NemID sendte Nordea til tælling

En konflikt mellem NemID og Nordeas it-systemer gav banken problemer med online-betjening.

Foto: Nordea

Læs også:
Nordeas netbank sukker efter vejret

Storbank kæmper stadig med kundernes aktie-handler

I slutningen af sidste uge og begyndelsen af denne har Nordeas online bank og aktiehandelsmodul flere gange været i knæ.

Senest tirsdag, da kunderne ikke kunne handle danske aktier.

Nu er problemet fundet. Det er kommunikationen mellem NemID og Nordeas it-systemer, som har givet nedetid.

"I vores netværk skal et program på en maskine snakke med et program på en anden maskine, og når kommunikationen ryger ud på internettet, så har vi ikke styr på, hvor den ryger hen og igennem hvilke internetudbydere, så der kan ske alt muligt, der gør, at kommunikationen bliver et sekund forsinket, og det kan være nok til, at forbindelsen kan forsvinde," fortæller Nordeas netbankchef, Martin Andersen til børsen.dk

Banken har ikke identificeret, hvorfor problemet opstod, men Martin Andersen formoder, det er opstået i forbindelse med en opdatering af systemerne.

Ifølge Nordea-manden ligger problemet ikke hos DanID, der driver NemID, men hos banken selv.

Læs også:
Nordeas netbank sukker efter vejret

Storbank kæmper stadig med kundernes aktie-handler

BRANCHENYT
Læs også