Store prisfald på mejerivarer

Der er udsigt til en ny, langvarig priskrig på mælk og andre mejerivarer. Aldi har affyret det første skud, og de øvrige detailkæder har allerede reageret.

Danske forbrugere kan nu glæde sig over store prisfald på mejerivarer. Til gengæld breder bekymringen sig blandt landmændene.

Aldi affyrede i weekenden det første skud i en ny priskrig på mejerivarer. Listeprisen på en lang række mejerivarer blev sat ned, og en liter minimælk koster nu 4,50 kr. Allerede søndag og mandag kastede en stribe af landets største detailkæder sig ind i kampen og satte priserne tilsvarende ned.

»Vi har omgående justeret priserne ned, så de flugter de laveste i markedet. Vores priser på mælk skal være de laveste eller på niveau med de laveste,« siger Morten Kaas Jespersen, direktør for Netto i Danmark.

De øvrige detailkæder i Dansk Supermarked sænker også med omgående virkning priserne på mælk, oplyser direktør Morten Petersen, der er ansvarligt for koncernens indkøb af fødevarer.

»Mejerivarer er en særlig betydningsfuld kategori. Forbrugerne herunder i særdeleshed børnefamilierne skal hele tiden bruge mejerivarer og tilmed ret store mængder. Forbrugerne er meget opmærksomme på priserne i netop denne varegruppe. Derfor er det et område, hvor vi bare skal matche de laveste priser i markedet,« forklarer han.

Også Lidl har reageret hurtigt.

»Vores priser blev justeret ned mandag morgen, da butikkerne åbnede,« fortæller Maria Frank, kommunikationsansvarlig i Lidl.

Priskrig er i gang


Aldi åbnede priskrigen i lørdags med store helsidesannoncer i bl.a. Morgenavisen Jyllands-Posten.

SuperBest fulgte efter allerede søndag med tilsvarende annoncer og prisfald på en krone pr. liter mælk.

»I første omgang finansierer vi selv disse prisfald. Viser det sig at være en længerevarende begivenhed, skal vi naturligvis drøfte med vores leverandør, Arla, hvordan regningen skal fordeles. Dens opgave er jo at matche de lave priser på importeret mælk,« siger Frank Sørensen og hentyder dermed til, at andre detailkæder importerer billigmælk fra Tyskland og Sverige.

Han vurderer, at priskrigen på mejerivarer »bliver langvarig«.

»Priskrigen er udløst af konkurrencesituationen i detailhandlen ikke af de aktuelle råvare- og indkøbspriser på mælk,« siger Frank Sørensen.

Morten Petersen, Dansk Supermarked, tilføjer: »Det er klart, at vi vil gøre alt, hvad vi kan for at undgå at stå tilbage med regningen.«

Nervøsiteten breder sig derfor blandt de danske mælkeproducenter, hvoraf mange i forvejen er under stort økonomisk pres.

»Mælk er en basisfødevare, der i forvejen sælges så ekstremt billigt, at yderligere prisfald simpelthen ikke giver mening. Detailkæderne må selv betale denne priskrig,« mener Kjartan Poulsen, formand i Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter.

Hos Arla Foods er holdningen den samme.

»Vi blander os ikke i kunders prissætning. Der er dog ikke noget i udbuds- og efterspørgselssituationen, som kan begrunde prisfald på mejerivarer. Prisen på mælk er i forvejen rigeligt lav. Derfor bliver de aktuelle prisfald på butikkernes egen regning,« siger Peter Giørtz-Carlsen, direktør for Arlas salg i Danmark.

Det er langt fra tilfældigt, at den aktuelle priskrig bliver åbnet af Aldi. I 2005 og 2008 affyrede Aldi ligeledes de første skud i priskrige, der blev langvarige og kostbare for detailhandlen og landbruget.

»Aldi sælger ikke så meget mælk. Ved at udløse en priskrig på mælk kan Aldi dermed få en masse opmærksomhed for en meget lav pris. De øvrige detailkæder går med i priskrigen, fordi de ikke vil risikere, at deres kernekunder begynder at køre i Aldi for at hente mejerivarer,« vurderer Henning Bahr, adm. direktør for Retail Institute Scandinavia.

Kun Coop Danmark afstår foreløbig fra at kaste sig ind i priskrigen.

»Det er uhyre kostbart at gå med i sådan en priskrig. Vi mener, at vi samlet set står stærkt i konkurrencen. Derfor gør vi ikke noget lige nu, men vi følger naturligvis situationen,« siger informationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen.

Læs også