Dansk tøsereklame vandt VM-guld

Reklamefilm vandt guldløve ved reklamebranchens ypperste begivenhed.

Cannes Lion

Årets største begivenhed i den internationale reklamebranche finder sted i disse dage.

I den sydfranske by Cannes uddeles Cannes Lion-priserne, der også kaldes det uofficielle reklame-VM.

Bureauer fra hele verden har indsendt bidrag til konkurrence, og nu er de første nominerede offentliggjort, skriver Markedsføring.dk.

Tøj til piger

I kategorien "Direct marketing" er denne reklamekampagne fra det danske tøjfirma Only blandt de nomineret. Bag reklamen står firmaet "Uncle Grey".

Tøjfirmaet henvender sig til kvinder i alderen 15-25 år. Derfor har firmaet fået lavet en film på ca. fire minutter med en kort handling og masser af stemning.

Det minder meget om en musikvideo, og pigerne i filmen er selvfølgelig iført tøj fra Only. Den branding af firmaets tøj er ifølge juryen lykkedes så godt, at den danske video nu er nomineret i Cannes.

OPDATERET DEN 21. JULI:

Den danske reklamefilm vandt guld ved prisuddelingen. Ifølge Markedsføring.dk i kategorien Retail and E-commerce slog Only giganten Nike.

Bog om afføring

Også Halbye Kaag JWT’s ”The Shit Book”, der er lavet for Dansk Kennel Klub, er nomineret i kategorien.

Den er propfyldt med fakta om hunde-afføring - og man kan bl.a. læse, at det i gennemsnit koster fem kroner for Københavns Kommune at fjerne en af slagsen.

Carlsberg og Lego

Også Carlsberg og Lego er nomineret i kategorien. De to store danske selskaber har dog fået international hjælp.

I Belgien lavede Carlsberg et meget spektakulært nummer med nogle biografgængere.

SE DET HER: Her er Carlsbergs nominerede reklame-indslag

Lego valgte i stedet at profilere sig sammen med den nye 3D-udgave af Star Wars.

I Tyskland fik man lavet en stor "lyd-maskine" bygget udelukkende af Lego-klodser. Den blev en stor succes og turnerede hele landet rundt.

SE DET HER: Her er Legos nominerede reklame-indslag

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også