Avis: Butikker snyder med prisgaranti

Bilka, Silvan og Ilva er på kant med loven, når de lokker kunderne med prisgaranti.

Bilka giver prisgaranti, men kun hvis varen kan findes billigere i en butik udvalgt af Bilka. DALHOFF CASPER

Det viser Søndagsavisens gennemgang af seks butikskæders produkter med prisgaranti.

Kunderne bliver snydt på flere måder, der er i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer, der refererer til Markedsføringloven.

Prisgaranti

Butikker, der reklamerer med prisgaranti, skal sætte prisen ned for alle kunder, når de bliver gjort opmærksom på, at varen kan fås billigere andetsteds. Det gjorde landets største onlinebutik for hvidevarer, WhiteAway.com, ikke i Søndagsavisens test.

»Der er tale om en beklagelig fejl fra vores side. Prisen er hermed rettet, og vores interne procedurer er gjort mere tydelige,« siger Johannes Gadsbøll, direktør i WhiteAway.com, til Søndagsavisen.

Kerne af konkurrenter

Bilka satte heller ikke deres priser ned, efter Søndagsavisen havde gjort brug af deres prisgaranti og købt varer til nedsat pris. Bilka forklarer, at de gav rabatten for at yde en service, men at de ikke nedsatte prisen generelt, fordi deres garanti kun gælder i forhold til de konkrete konkurrenter, som Bilka nævner i sine betingelser.

»Det er klart, at du måske kan finde varerne billigere i en eller anden afkrog, men vi går ud fra en kerne af konkurrenter. Vi kan ikke konkurrere mod hele verden på én gang,« siger Thorbjørn Sejer Jensen, der er marketingchef i Bilka.

Det er klart, at du måske kan finde varerne billigere i en eller anden afkrog, men vi går ud fra en kerne af konkurrenter. Vi kan ikke konkurrere mod hele verden på én gang

Thorbjørn Sejer Jensen, marketingchef i Bilka

I strid med retningslinjerne

På baggrund af Søndagsavisens eksempler vil Forbrugerombudsmanden nu bede Bilka om en forklaring.

Testen af garantierne viser også, at Ilva, Idemøbler, Silvan og andre butikker lover 'prisgaranti' på egne mærkevarer. Men det er i strid med retningslinjerne, som detailhandlen ellers selv har været med til at vedtage.

»Det er vildledende at love kunderne prisgaranti, når det kun er den kæde, der sælger varen,« siger forbruger­ombudsmand Henrik Øe.

Udtalelsen får Ilva og Idemøbler til at genoverveje deres prisgaranti, mens Silvan vil ændre teksten i sine tilbudsaviser, så det bliver tydeligere, hvilke varer prisgarantien gælder - og ikke gælder - for.

Kan miste tilliden

Torben Hansen, der er professor i forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School, håber og tror, at butikkerne ikke bevidst bryder loven for at snyde kunderne.

»Jeg vil advare butikkerne mod systematiske spekulationer, for forbrugerne mister tilliden til butikkerne, hvis de ofte oplever problemer med prisgarantien,« siger han.

Læs også