Etisk dilemma med OL-sponsorer

Sponsor gennem 84 år var ved at blive skrottet.

McDonalds-chef Don Thompson på pressemøde, da kontrakten med IOC blev fornyet.  Foto: Kerstin Joensson/AP

McDonald’s og Coca Cola var ved at blive droppet som sponsorer for De Olympiske Lege.

De to virksomheder har ellers sponsoreret legene i henholdsvis 36 og 84 år, skriver Financial Times.

Men det årelange samarbejde var altså i fare, da kontrakterne skulle genforhandles.

Hvad vil I gøre ved overvægt?

Jacques Rogge, præsident for Den Internationale Olympiske Komité, stillede spørgsmålstegn ved, om samarbejdet kunne fortsætte.

I et interview med den britiske avis forklarer han, at verdens stigende problemer med overvægt gjorde, at han fandt det uetisk at lade netop de to virksomheder sponsorere den globale sportsbegivenhed.

”Til selskaberne sagde vi: ”Hør her, der er et problem i forhold til den stigende overvægt. Hvad har I tænkt jer at gøre ved det,” forklarer Jacques Rogge til Financial Times.

Kalorielet mad og drikke

Coca Cola og McDonald’s, der begge sælger kalorierige produkter, har også begge introduceret kalorielette alternativer, og det blev årsagen til, at sponsoraterne blev forlænget til år 2020.

Selvom der er adskillige måneder siden, at sponsoraterne blev forlænget, har der netop været protester mod disse sponsorater.

London Assembly, som er et valgt organ, der overvåger Londons aktiviteter, opfordrede for få dage siden til at forbyde selskaber, der producerer usunde fødevarer at sponsorere De Olympiske Lege. Det skriver The Huffington Post.

London Assembly forslår, at Den Olympiske Komité, IOC, vedtager strenge kriterier for sponsorering af OL.

De seneste fire år har OL modtaget 5,7 mia. kr. fra forskellige sponsorer.

Læs også