Ny ejer forsøder tilværelsen for Agnes-ansatte

Onfone-stifteren er sikker på, at han kan gøre Agnes Cupcakes til hit igen.

Morten Strunge har allerede et bryggeri med sin bror, så nu er turen kommet til cupcakes. Foto: Agnes Cupcakes.

Idéen til Agnes Cupcakes blev importeret direkte fra New York, hvor de små kager er en stor succes.

Det blev de også i Danmark, altså lige indtil det kom frem, at de ansatte i Agnes Cupcakes havde dårlige forhold, og så hjalp det ikke på sagen, at den daværende direktør Kristian Vangsgaard kaldte personalet for 'wannabe reality-tv-stars'.

Men det har ikke afskrækket den 26-årige stifter af Onfone, Morten Strunge, fra at købe kagekæden for at bringe den tilbage til stjernerne.

"Presset lå på direktøren og ikke virksomheden, og jeg er ikke i tvivl om, at der er rigtig gode muligheder for Agnes Cupcakes," siger Morten Strunge til epn.dk.

Personalet skal være med

I fremtiden er det meningen, at medarbejderne i kage-kæden skal have meget mere at sige i den daglige drift.

"Hvis du tør lægge mere ansvar over på de unge, så bliver du hurtigt belønnet i form af en flok engagerede og topmotiverede medarbejdere, der i langt højere grad føler sig som en del af virksomheden," siger Morten Strunge.

Noget af det første den nye ejer har planer om, er at sende alle medarbejdere på et barista-kursus. Det skal være med til at udvikle virksomheden og medarbejderne og sikre kvaliteten i kagekæden, der ellers ikke blev landskendt for god personalepleje.

Skruet på de rigtige håndtag

Morten Strunge blev hurtigt klar over, at der lå et stort potentiale i Agnes Cupcakes, til trods for den massive dårlige medieomtale, og til trods for at flere at de gamle kunder var begyndt at boykotte kæden.

"Der er så mange små håndtag, man kan dreje på, og som gør hele forskellen fra en underskudsgivende virksomhed til en succesfuld kæde," siger iværksætteren.

Han peger på kaffen som et af de åbenlyse eksempler på et overset håndtag. Efter man er begyndt at skilte med kaffen i Agnes Cupcakes, er salget steget markant.

Ikke ligge på hvert et gadehjørne

Agnes Cupcakes lagde ud med at udvide til fem forretninger på bare to måneder. Det var mens det endnu gik godt.

Nu hvor kurven igen er ved at vende til det bedre, skal man dog ikke forvente, at der kommer skub i åbningen af nye butikker.

"Produkterne fra Agnes Cupcakes skal blive ved med at være eksklusive, vi skal ikke ligge på hvert et gadehjørne," siger Morten Strunge.

Iværksætteren er dog åben over for på et tidspunkt at åbne enkelte forretninger i de større byer i Danmark.

Og hvis ikke man kan finde en Agnes Cupcake-forretning i sit nabolag, kan det være, man kan finde en af de små kager på sin arbejdsplads. Den nye ejer har nemlig store planer om, at fredagskagen ude i de danske virksomheder i fremtiden skal være en cupcake fra Agnes.

Læs også