0

Du skal ikke pive over benzinprisen

Trods rekordhøj benzinpris har det sjældent været så billigt at køre i bil.

Foto: Colourbox

Hen over weekenden stiger listeprisen på benzin på danske tankstationer med 10 øre, så den mandag formiddag kommer til at ligge på 13,97 kr. for en liter blyfri oktan 95.

Det er den højeste benzinpris nogensinde målt i kroner og ører.

Ikke desto mindre har det reelt sjældent været billigere for danskerne at køre en tur i deres bil, siger Tore Stramer, seniorøkonom ved Nykredit.

"Det er let at blive grebet af stemningen og de høje beløb, der står på tankstationernes prisskilte. Men hvis man tager højde for, at priser og lønninger normalt stige over tid, og at vi løbende får mere brændstof-effektive biler, så mærker den almindelige dansker altså ikke de her relativt høje listepriser så kraftigt på pengepungen, som de gjorde tidligere," siger Tore Stramer til Epn.dk.

Større købekraft og bedre biler

Hvis man i første omgang blot tager højde for udviklingen i priser og lønninger - dvs. korrigerer for danskernes købekraft - så er den nuværende benzinpris faktisk relativt høj i et historisk perspektiv.

Da skal vi helt tilbage til begyndelsen af 1990'erne for at finde tilsvarende høje benzinpriser, viser Tore Stramers beregninger. Dog er vi endnu langt fra rekordniveauet i begyndelsen af 1980'erne, hvor en liter benzin opgjort i nutidspriser og korrigeret for udviklingen i købekraft kostede op mod 20 kr.

Den store "kolbøtte" tager det nuværende benzinpris-niveau først for alvor, når man trækker bilernes energi-effektivitet med ind i regnestykket.

Ifølge Tore Stramers beregninger koster det i dag gennemsnitligt 0,65 kr. i benzinudgifter at køre 1 km.

Det er billigere end på noget tidspunkt i perioden 1997-2007, hvor det i gennemsnit kostede 0,80 kr. at køre 1 km.

Dog er det siden finanskrisens kollaps i olieprisen i slutningen af 2008 og begyndelsen af 2009 blevet gradvist dyrere at være billist i Danmark.

Ved årsskiftet 08/09 kostede det blot 0,50 kr. at køre 1 km.

Forbehold for beregninger

Tore Stramer tager dog forbehold for de nøjagtige priser i beregningen

Han har således brugt brændstof-effektiviteten for nyregistrerede biler de pågældende år til at beregne udviklingen siden 1997, da der ikke findes tal for udviklingen i hele bilparkens gennemsnitlige brændstof-effektivitet.

Ligeledes er der ingen tal fra før 1997.

"Vi ser, at der er en tilgang af nye mere energi-effektive biler og en afgang af de gamle mere benzintunge biler, og så er bilparken samlet blevet mere energi-effektiv. Nøjagtigt hvor meget, findes der ikke tal for. Tallene er derfor behæftet med en vis usikkerhed, men tendensen er klar. Nemlig at det trods en stigende benzinpris ikke er blevet dyrere for danskerne at køre i deres bil i forhold til slutningen af 1990'erne," siger Tore Stramer.

Men hvad siger du så til de bilister, der alligevel piver over de stigende benzinpriser?

"Jeg kan godt forstå, at når man hver dag kører forbi benzinstationen og kan se, at priserne stiger og stiger, så tager det naturligvis på humøret, da ingen kan lide at betale mere for den samme vare, end man gjorde tidligere. Men hvis man kigger med økonom-briller på situationen og tager en længere tidsperiode i betragtning, så er det faktisk ikke særlig dyrt," siger Tore Stramer.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også