0

68 danskere har købt en elbil i år

Elbilerne har ikke formået at fange danske bilisters opmærksomhed.

Renault Fluence er solgt i 120 udgaver i årets første syv måneder.  Foto: Peter Mydske

De danske bilister er ikke i stødet.

Det må være den lidt kække konklusion på elbilsalget i Danmark.

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der blot er solgt 318 elbiler i årets første syv måneder, og det er faktisk et fald på 10 biler i forhold til samme periode i fjor.

Elbilsalget i 2012
MærkeSolgt
Renault Fluence120
Peugeot Ion66
Citroen C-Zero56
Nissan Leaf24
Garia Monaco (2+2)13
Eagle10
Garia Monaco10
Tesla Roadster9
Mitsubishi Imiev7
Fiat E-Scudo1
Mega City1
Reva G-Wiz1
Kilde: De Danske Bilimportører

Samtidig er den forholdsvis nye teknologi indtil videre primært noget for den professionelle del af Danmark. Af de 318 modeller er det blot 68 af slagsen, der er solgt til private. Til sammenligning blev der solgt knap 170.000 nye biler i Danmark i 2011.

Et nyt produkt

Det svage salg overrasker dog ikke hos bilimportørerne, der mener, at der er brug for mere tid.

"Det er nyt produkt og en noget anden måde at køre og bruge bil. Først inden for det seneste års tid har vi set de store bilmærker komme med et produkt. Derfor er der måske en usikkerhed på, om den her type bil kan dække alle facetter af et transportbehov," siger chefkonsoulent hos De Danske Bilimportører Tejs Laustsen Jensen til epn.dk

Topscoren blandt elbilerne er Renault Fluence, der har opnået et salg på 120 udgaver i årets første syv måneder. I det hele taget er det de franske bilmærker, der har sat sig på det spæde elbilmarked i Danmark. På andenpladsen finder man Peugeot Ion med 66 solgte biler, mens Citroen C-Zero har solgt 56 biler på tredjepladsen.

Fritaget for afgifter

Selvom markedet fortsat er ganske nyt, så skuffer de sparsomme salgstal. Efter et salg på 465 elbiler i 2011 havde man forhåbningerne om at sælge op mod 2.500 elbiler i 2012. Men end ikke en lempelig skatteordning, hvor elbilerne er fritaget for afgift, har kunnet hjælpe salget frem.

Eksempelvis koster en Renault Fluence omtrent 206.000 kr., men når afgiftsfritagelsen forsvinder efter 2015, så vil der blive lagt 180 pct. afgift oveni, og så bliver elbilerne en noget dyrere fornøjelse. Foruden indkøbsprisen skal man regne med en del udgifter til strøm. Det kan eksempelvis foregå hos Better Place, der er på vej med både ladestationer og batteriskiftestationer. Det koster 1.495 kr. for et abonnement, der dækker op til 10.000 km om året. Dertil kommer et oprettelsesgebyr på 9.995 kr.

Brug for nyt afgiftssystem

Hos De Danske Bilimportører mener man, at det er nødvendigt med et nyt afgiftssystem i Danmark. I stedet for at lægge afgift på bilens pris og lave særordninger, som det er sket med elbilerne, så anbefaler man i stedet at lægge afgifterne på bilens miljøegenskaber.

"Vi bør lave et samlet afgiftssystem, der er baseret på CO2-udledning og miljø frem for at være baseret på pris. Så skal vi heller ikke lave særordninger hver gang, nogen finder på noget nyt. Så har vi faktisk et system, der rammer det, vi gerne vil, nemlig en lavere klima- og miljøbelastning, og så gør ikke så meget, om det er på biogas, el, hybrid eller en meget avanceret dieselteknologi," siger Tejs Laustsen Jensen.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også