Her er de mest populære medier

Facebook eller Twitter? Hvor skal din virksomhed have en profil?

FÅ SUCCES PÅ NETTET
- med Marta Karolina Olsen

Marta Karolina Olsen
  • Marta rådgiver om webformidling, brugerinddragelse og sociale medier i digital kommunikation. Hun er specialiseret i feltet mellem kultur, æstetik, kommunikation og medier.

Alt for mange virksomheder er til stede på sociale medier uden at have et gennemtænkt formål med det. Og det kan ifølge ekspert i sociale medier, Marta Karolina Olsen fra Advice Digital, i værste fald skade firmaets kommunikation. Derfor er det vigtigt at have tænkt grundigt over, hvad en tilstedeværelse på Facebook skal gøre godt for i din virksomhed, før du beslutter dig for oprette en profil. De mest almindelige formål er typisk:

  • at bedrive kundeservice og svare på henvendelse fra kunder
  • udbrede kendskabet til virksomheden og dennes produkter
  • eller at lave research, fx for at få noget mere at vide om kunderne

Aktivér brugerne

Når formålet et fundet, er det vigtigt at finde ud af, hvordan brugerne kan hjælpe med at opfylde dette. Ifølge Marta Karolina Olsen vil folk ofte gerne aktiveres og være en del af løsningen på medier som Facebook og Twitter.

De kan eksempelvis både være med til at svare på spørgsmål fra andre brugere eller dele kendskabet til jeres produkter med deres venner. 

Hold op med at råbe

I klassisk markedsføring råber afsenderen sin budskab ud i verden. Sådan forholder det sig ikke på de sociale medier. Her skal man nærmere tænke kommunikationen som en samtale mellem virksomheden, kunderne og interessenterne.

De dygtigste aktører i sociale medier formår endda at blive et fagligt centrum, som meningsdannere, politikere og journalister henvender sig til, når de skal vide noget om et givent marked eller tendens. Dette ses blandt andet i medicinalindustrien og modebranchen, hvor flere store danske firmaer har formået at gøre sig bemærket som faglige fyrtårne.

SE OGSÅ:

BRANCHENYT
Læs også