Flere studerende vælger at købe ny bil

En SU eller lærlingeløn er ikke længere en forhindring for at blive bilejer.

Det er blevet mere almindeligt, at studerende kommer ankommer til undervisning i egen vogn. Foto: Casper Dalhoff

Heller ikke af en ny bil.

Det viser en ny undersøgelse, som Bilbasen har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, skriver metroXpress.

I dag er studerende og lærlinge den gruppe af danske bilister, hvor stigningen i antallet af dem, der købte deres seneste bil fra ny, har været størst. Sidste år svarede 25 procent af dem, at deres seneste bil var ny, mens det i år er 38 procent.

Ifølge markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen hænger de mange unge bag rattet i en ny bil sammen med, at både bilerne, forsikringen og finansieringen er blevet billigere.

»De samlede omkostninger ved at være bilejer er blevet meget lavere for unge. Samtidig signalerer man bevidst forbruger ved at vælge en lille og smart benzinøkonomisk bil, og det får mange unge til at købe nyt i stedet for brugt,« siger Jan Lang til metroXpress.

Mange førstegangskøbere

Men det er ikke kun unge, der tidligere købte en brugt bil, som nu køber en ny.

Det er også unge, som før slet ikke købte bil. Det fortæller flere bilforhandlere, som metroXpress har talt med.

»Vi har mange unge kunder, som ikke har haft bil før. De kan se, at det er billigere at købe en bil end at pendle frem og tilbage til uddannelsesstedet eller arbejdspladsen. Det har ændret sig markant, så vi nu har mange kunder under 30 år og endda under 25,« siger Dorthe Elimar Arvin, der er marketing- og pressechef hos Chevrolet Danmark, til metroXpress.

Piger bliver jagtet

Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet forklarer, at der er kommet en ny type ung bilkøber til.

»Traditionelt var det unge som mekanikerlærlinge, der købte deres egen bil, mens de pæne piger cyklede eller tog offentlig transport. Det er hende, der bliver jagtet nu, for hun tilhører et helt nyt segment, som typisk har fået bil senere,« siger trafikforskeren til metroXpress.

Når så mange flere danskere i en yngre alder bliver forvænt med at have egen bil, bliver det sværere for politikerne at få opfyldt deres ønske om at få flere til at tage offentlig transport.

»Meget tyder på, at den strategi går fløjten i dag. Det lykkes ikke længere i samme grad at holde de unge på cyklen eller i den kollektive trafik, og så bliver det også sværere at få dem til det som voksne. Når bilen er købt, er der kun tilbage at skrue på prisen for at anvende den,« siger Harry Lahrmann til metroXpress.

Læs også
Top job