Facebook tester ny knap med potentiale

Det sociale medie har kurs mod en ny fase, hvor der åbnes for e-handel.

Facebook tester en funktion, der skal fungere som en form for ønskeliste, hvor brugere af det sociale medie skal kunne købe tøj, møbler og andre handelsvarer.

Det kan blive en succes for Facebook, fordi det sociale medie har et enormt kendskab til deres brugere. Og den viden vil flere samarbejdsparterne kunne gøre brug af ved at målrette deres produkter til den enkelte kunde

Lars Møgelttoft, Chefaktierådgiver, Nordea

Det nye initiativ er et skridt på vejen mod, at Facebook nu går ind på e-handelsmarkedet.

Men det er endnu kun på tegnebrættet, skriver nyhedsbureauet Reuters.

"Want"-knappen

Facebook samarbejder med syv detailkæder om det nye tiltag - blandt dem Pottery Barn og Victoria's Secret.

De skal teste den nye funktion, der vil tillade brugere at fremhæve ønskede produkter ved at klikke på en speciel "ønskeknap" ( på engelsk "Want button")

"Folk vil være i stand til at engagere sig i disse produktsamlinger og dele ting, de er interesseret i med deres venner. Folk kan klikke sig igennem og købe varerne direkte fra Facebook," skriver Facebook i en meddelelse.

En større rolle

Ifølge Reuters er det nye initiativ med til, at Facebook kan spille en større rolle på e-handelsmarkedet. Dog vil Facebook ikke modtage betaling, når brugerne shopper rundt på ønskelisterne.

Chef for aktierådgivning i Nordea, Lars Møgeltoft, mener, at det nye initiativ kan være med til at tage Facebook videre ind i en ny fase.

"Det er helt klart et vigtigt skridt for at udvikle Facebookproduktet. Men indtil videre er det svært at sige, hvad aktionærerne siger til det, fordi Facebook selv fortæller, at den ikke vil opkræve gebyrer og betaling fra sine brugere," siger Lars Møgeltoft til epn.dk

Bekymring i markedet

Aktierådgiveren forklarer, at flere aktionærer længe har været bekymret for, hvad Facebook vil gøre for at skabe mere værdi i virksomheden.

"Det kan blive en succes for Facebook, fordi det sociale medie har et enormt kendskab til brugerne. Og den viden vil flere samarbejdspartere kunne gøre brug af ved at målrette deres produkter til den enkelte kunde," forklarer han.

Men det afhænger af, hvordan og hvor stor succes Facebook får med at rulle det nye produkt ud.

Stigninger eller fald?

Lars Møgeltoft understreger, at det kan få en stor betydning for aktionærer og Facebook, hvis det nye tiltag kommer godt fra start.

"Det er klart, at aktierne vil stige, hvis de får succes med det her, men omvendt kan det også gå den anden vej, hvis det får en lunken modtagelse," siger han.

BRANCHENYT
Læs også